Jubileuszowy Bydgoski Festiwal Operowy rozpocznie w sobotę (21 kwietnia) balet Prokofiewa "Romeo i Julia" w wykonaniu zespołów Opery Nova. Potem będzie nie mniej atrakcyjnie.
REKLAMA
mat. Opery Nova
1 z 7
Opera Nova. ROMEO I JULIA - balet
Libretto baletu podąża za tekstem tragedii Szekspira. Sergiusz Prokofiew wprowadził na scenę wyraziste obrazy muzyczne, prawdę ludzkich uczuć, oryginalną inwencją muzyczną przetwarzał literacki pierwowzór. Każda z postaci ma swój charakterystyczny motyw przewodni, stworzony poprzez wrażliwość psychologiczną kompozytora, indywidualny portret muzyczny. Kapitalne są też sceny rodzajowe i zbiorowe. Kompozytor, kontynuując osiągnięcia Czajkowskiego, pogłębił w swej twórczości poetyckość i symfoniczną dramaturgię muzyki. W historii bydgoskiej Opery będzie to 3. realizacja "Romea i Julii". Choreografia jest dziełem Paula Chalmera, twórcy "Dziadka do orzechów".
21.04. godz. 19. Inauguracja Festiwalu - spektakl premierowy 22.04. godz .18. II premiera
ŁUKASZ GIZA
2 z 7
Teatr Muzyczny Capitol we Wrocławiu. TRZEJ MUSZKIETEROWIE - musical
Spektakl to znana fabuła w nowej, musicalowej odsłonie, ze świetną muzyką Krzesimira Dębskiego, pełna emocjonujących zwrotów akcji i widowiskowych walk szermierczych. Akcja spektaklu rozpoczyna się 20 lat po wydarzeniach opisanych w książce. Historię muszkieterów wywoła z przeszłości Planchet, dawny sługa d'Artagnana, dziś mistrz krawiecki, opowiadając przybyłemu doń młodemu klientowi o niegdysiejszych wartościach: honorze, lojalności i przyjaźni.
24.04. i 25.04. godz. 18.
mat. prasowe
3 z 7
Narodowa Opera i Balet w Sofii. KNIAŹ IGOR - opera
"Kniaź Igor" należy do kluczowych dzieł opery rosyjskiej i był pierwszą operą Aleksandra Borodina. W doborze tematu pomógł mu Władimir Stasow, proponując mu oparcie dzieła na "Słowie o wyprawie Igora". Borodin uznał propozycję za ciekawą: we wrześniu 1869, po zgromadzeniu dalszych materiałów historycznych, rozpoczął pracę od naszkicowania Tańców połowieckich oraz marszu Połowców. Do pracy powrócił w 1874 roku, zachęcony sukcesem "Borysa Godunowa" Modesta Musorgskiego, również opery na historyczny temat.
27.04. godz. 19.00
mat. prasowe
4 z 7
Národni Divadlo Brno - Janáckovo Divadlo. POCAŁUNEK- opera
Podczas pracy nad tym dziełem kompozytor Bedrich Smetana przechodził przez najbardziej tragiczny okres w swoim życiu. Choroba stopniowo pozbawiała go słuchu i "Pocałunek" był pierwszą operą, którą napisał, będąc całkowicie głuchym. Prawdopodobnie to jest przyczyną tego, że w muzyce "Pocałunku" jest tak wiele warstw. Smetana przekształcił utwór, napisany przez wspaniałą czeską poetkę Eliškę Krásnohorską i opartą na zabawnej historii pod tym samym tytułem autorstwa Karoliny Svetlej w historię o ponadczasowym znaczeniu.
29.04. godz. 18.
mat. prasowe
5 z 7
Il Giardino d'Amore. NAS - opéra-ballet
Propozycja dla melomanów i miłośników dzieł unikatowych. Na?s Jeana-Philippa Rameau należy do podgatunku francuskiej muzyki teatralnej, zwanej - z uwagi na silnie zaakcentowany element taneczny - opéra-ballet. Zespół Il Giardino d'Amore odkryje niemal zapomnianą barokową operę "na czas Pokoju": o walce bogów i miłości Neptuna do nimfy Nas. Dzieło ukazuje paletę najbardziej wyszukanych środków muzyczno-teatralnych i baletowych epoki Ludwika XV. Dzieło w wykonaniu międzynarodowego zespołu solistów śpiewaków, orkiestry i chóru "Il Giardino d'amore". Festiwalowa publiczność miała już okazję oklaskiwać tych artystów w 2016 r., wykonali wówczas inne dzieło Rameau "Les Indes Galantes". Z pietyzmem odtwarzają dzieła muzyki dawnej, grając na oryginalnych instrumentach i kopiach z epoki.
30.04.2018 godz. 19.
Sren Meisner
6 z 7
Dansk Danseteater. KREDA i CZARNY DIAMENT - balet
Duński Teatr Tańca jest największym i najważniejszym zespołem tańca w Danii. Zespół jest złożony z wyselekcjonowanych tancerzy z całego świata. Jego repertuar obejmuje wielkie sceniczne produkcje w Duńskim Teatrze Królewskim, wydarzenia plenerowe oraz częste zagraniczne tournée, które zaowocowały entuzjastycznie przyjmowanymi występami na wszystkich kontynentach. Od 2001 roku Tim Rushton (kawaler Orderu Imperium Brytyjskiego) jest dyrektorem artystycznym zespołu i z sukcesem kształtuje wizję teatru tańca, która łączy klasyczne sztuki ze współczesnymi.
2.05.2018 i 3.05. godz. 19.
mat. prasowe
7 z 7
Nationaltheater Mannheim. HERCULES - oratorium/dramat muzyczny
Barokowe arcydzieło Händla, angielski dramat muzyczny z librettem Thomasa Broughtona, czerpiącym z mitologii i literatury antyku. Po triumfach oratoriów biblijnych, uwielbiany przez Brytyjczyków kompozytor zwrócił się ku dramatom bliższym operze. To Historia powracającego z wojny Herkulesa i jego małżonki Dejaniry, zazdrosnej o brankę-księżniczkę Iole. Współcześni krytycy nazywają "Herculesa" najpiękniejszym z klejnotów w Händlowskiej koronie, szczytem teatru muzycznego. W spektaklu przewidzianym na finał tegorocznego Festiwalu, Bernhard Forck, koncertmistrz Akademii Muzyki Dawnej w Berlinie i kierownik muzyczny Händel-Festspielorchester Halle, zatroszczy się o charakterystyczne Händlowskie brzmienie orkiestry, zaś angielski reżyser Nigel Lowery, kultowy realizator operowy, przenosi dzieło barokowego geniusza w scenerię średniowiecznego miasta.
Wszystkie komentarze