Na trasie Gdynia - Hel odbył się pierwszy przejazd lokomotywy z napędem wodorowym wyprodukowanej w bydgoskiej Pesie. Orlen, do którego należy, docelowo chce ją wykorzystać w swoim zakładzie produkcyjnym w Płocku.
Prace nad pierwszym w Polsce pojazdem szynowym z napędem wodorowym rozpoczęły się w 2019 r. Bydgoska Pesa lokomotywę SM42-6Dn, bo o niej mowa, zaprezentowała we wrześniu 2021 r. na targach Trako w Gdańsku. Wcześniej na terenie wewnętrznego torowiska rafinerii w Płocku odbyły się testy i tankowania. Nieprzypadkowo właśnie tam - była budowana na potrzeby Grupy Orlen.
- Dzięki tej inwestycji zdobędziemy kompetencje potrzebne do przygotowania kompleksowej oferty na dostawy paliwa wodorowego dla rynku kolejowego - mówi prezes Orlenu Daniel Obajtek. - Nasze działania realnie przyczyniają się do transformacji polskiej kolei z wykorzystaniem najnowocześniejszych technologii. Jednocześnie inwestujemy w rozwój zeroemisyjnego transportu publicznego, budując kolejne ogólnodostępne stacje tankowania wodoru w Polsce i za granicą.
Wszystkie komentarze
Niestety to jest droga do nikąd. Wodor jest bardzo drogi na świecie. Wiele firm np. w Niemczech odeszło od wodowowych napędów składów kolejowych. W Polsce wodor jest stosunkowo tani, poniewaz mam wrażenie, że wladzuchna postawiła znowu na starego konia z którego tylko straty będą. Jak wiadomo straty też można zaksięgować.
To pytanie kieruję do Obajtka.
Jeśli tak, to można będzie wykorzystać kaczora do przetaczania cystern w rafinerii.