W kinie Orzeł trwa festiwal filmów dokumentalnych MILLENNIUM DOCS AGAINST GRAVITY. W programie w ten weekend:
Piątek
godz. 14.30 Jazda obowiązkowa
10-letnia Julia Polniuk trenuje łyżwiarstwo figurowe i zostało jej coraz mniej czasu, aby odnieść sukces w sporcie i spełnić oczekiwania rodziny. Po rewolucji Euromajdanu rodzina Polniuków przeniosła się z Ukrainy do Polski. Teraz wszyscy zaczynają całkiem nowe życie w Warszawie bez znajomości języka, dobrej pracy i pieniędzy. Marina, mama Julii, ma tylko jeden cel: zapewnić swoim dzieciom dobry start. W tym roku Julia ma szansę wziąć udział w Mistrzostwach Polski w łyżwiarstwie figurowym. Sukces w zawodach może przynieść jej sławę i pomóc rodzinie w uzyskaniu polskiego obywatelstwa. Jednak czy Julia będzie w stanie rozwinąć skrzydła, niosąc na barkach taki ciężar?
godz. 16 Marek Edelman...i była miłość w Getcie
"Dlaczego nikt mnie nie pyta, czy w getcie była miłość"? Dlaczego nikogo to nie interesuje?" - mówił na krótko przed śmiercią w 2009 roku Marek Edelman, ostatni przywódca powstania w getcie warszawskim. Odpowiada on na to pytanie w długo oczekiwanym i głośnym jeszcze przed premierą filmie "Marek Edelman... i była miłość w Getcie", przy którego scenariuszu współpracowała Agnieszka Holland, a Andrzej Wajda współreżyserował fabularyzowane sceny filmu. Jak się okazuje, w piekle getta mogło istnieć dobro i piękno. I miłość - także ta przepełniona erotyką. To ona okazała się największą wartością, większą nawet niż życie.
godz. 18 Ustrzelić mafię
Letizia Battaglia to kultowa postać we Włoszech. W latach 70. XX wieku była pierwszą włoską fotoreporterką dokumentującą brutalne morderstwa i wpływ mafii na życie zwykłych ludzi. Jej czarno-białe zdjęcia z tamtego czasu nie straciły siły przekazu. Dokumentują historię Cosa Nostra, ukazują rzeczywistość przemocy, krwi, władzy i kontroli, jaką rozpościerała mafia. Uderzające, szokujące, wymagające odwagi i rejestrowane z narażeniem życia fotografie portretują bezwzględny świat ucisku i strachu. Oglądamy sycylijską codzienność: od ślubów po brutalne morderstwa kobiet i dzieci. Poznajemy historię ludzi, którzy z powodu obawy o swoje życie decydowali się milczeć o popełnianych zbrodniach. Zdjęcia są wyzywające i jednocześnie namiętne, podobnie jak życie Battaglii, która świadomie zrywała z konwenansami społecznymi.
Letizia Battaglia po ślubie, który zakończył się wczesnym rozwodem, żyła w wolnych związkach, przeważnie ze zdecydowanie młodszymi od siebie partnerami. Film jest portretem tej wyjątkowej osobowości. Przeplata czarno-białe fotografie z materiałem archiwalnym z tamtych czasów i szczerymi rozmowami z artystką, która neguje romantyczną narrację o mafii i przedstawia jej prawdziwe, okrutne oblicze.
godz. 20 Diagnosis (oraz spotkania)
Kreacyjny film dokumentalny - podróż w głąb podświadomości miejskiej. Wybrani mieszkańcy Łodzi uczestniczą w sesjach na kozetce. Zaczyna się niewinnie. Udzielają odpowiedzi na zabawne pytania, np. jakim zwierzęciem byłoby twoje miasto. Rozpoczynają podróż w głąb własnych uczuć i emocji w stosunku do miejsca, w którym żyją. Miasto staje się jedynie punktem wyjścia do intymnych rozmów.
Bohaterowie dzielą się ukrytymi wspomnieniami, przypominają sobie niby proste wydarzenia, które zupełnie zmieniły ich życie. Pragnienia, lęki, niewypowiedziane wcześniej historie i momenty silnych emocji, przeplatają się z wizyjnymi obrazami miasta. Łączą się ze sobą, uzupełniają i nawzajem na siebie oddziałują. Chociaż bohaterowie się zmieniają, historia pozostaje ta sama. Ktoś ją zaczyna, a kto inny kończy, jakby wszyscy dzielili wspólny los.
Sobota
godz. 12 Sakawa
Sakawa to grupa internetowych oszustów z Ghany. Jej członkowie korzystają z nowoczesnych technologii i mediów społecznościowych, które łączą z afrykańskimi rytuałami wudu. Naciągają na pieniądze głównie obcokrajowców, szczególnie z Europy i Stanów Zjednoczonych. Łatwo usprawiedliwiają swoje oszustwa. Zachodnie kraje okradały Afrykę z zasobów takich jak złoto, boksyt, kobalt, diamenty przemysłowe, fosforowe, skały, metale z grupy platynowców, wermikulit czy cyrkon. A teraz oni - oszuści z Sakawy - odbijają to sobie z nawiązką. Wyłudzanie pieniędzy postrzegają jako akt zadośćuczynienia za popełnione na ich kraju kolonialne zbrodnie. W ubogiej Ghanie to jeden ze sposobów na przetrwanie i poradzenie sobie ze wszechobecnym bezrobociem. Brak skrupułów nie razi tu nikogo. Ile współczucia można się spodziewać po kimś, kto co tydzień musiał kupować rybę o wartości 250 euro dla swojego szefa, podczas gdy sam zarabiał 12 euro miesięcznie?
godz. 14 Serbka
W 2013 roku spektaklem "Aleksandra Zec" wbił kij w mrowisko lokalnego konfliktu chorwacko-serbskiego. Przenosząc na scenę teatru autentyczną historię zamordowanej w 1991 roku 12-letniej Serbki, ożywił stare demony. Odpowiedzialni za tę śmierć Chorwaci nigdy nie zostali ukarani.
W "Serbce" jesteśmy świadkami prac nad realizacją spektaklu, pierwszych prób czytanych, ćwiczeń dramaturgicznych i prywatnych przygotowań aktorów.
godz. 18 Prawdziwa historia Wilka z Wall Street
Zdefraudowanie 3,5 miliarda dolarów z funduszu 1Malaysia Development Bhd (1MBD) to jedno z największych międzynarodowych przestępstw finansowych ostatnich lat. Zaangażowany był w nie były premier Malezji Najib Razak i amerykański bank Goldman Sachs. Pieniądze z tego wielkiego przekrętu przeznaczono między innymi na zakup drogich nieruchomości w Nowym Jorku, Kalifornii i Londynie, prywatnego odrzutowca oraz obrazów van Gogha i Moneta. Popłynęły również do Hollywood, gdzie dotowano z nich sławne gwiazdy oraz produkcję filmu "Wilk z Wall Street" z Leonardem DiCaprio. Wśród osób, które otrzymały specjalne podziękowania w napisach końcowych filmu Martina Scorsese, jest Jho Low, filantrop z Malezji, który oficjalnie żył bardzo skromnie, a de facto był prawdziwym wcieleniem głównego bohatera tego filmu. Gigantyczna afera finansowa z jego udziałem okazała się najszerzej zakrojoną akcją korupcyjną na najwyższym szczeblu. Miała wpływ na sytuację polityczną i społeczną w Malezji.
godz. 20.15 Harvey. A Dog Called Money
Dziecko z ciekawością przyciska twarz do okna samochodu, w którym siedzą brytyjska artystka PJ Harvey oraz współpracujący z nią, wielokrotnie nagradzany irlandzki fotoreporter i filmowiec Seamus Murphy. Znajdują się w Kabulu w Afganistanie, jednym z trzech miejsc, do których podróżują. Pozostałe to Kosowo i biedne dzielnice Waszyngtonu. PJ Harvey szuka inspiracji, zbiera wrażenia, kolekcjonuje słowa, obserwuje, słucha i przyswaja. Jej myśli słychać z offu. Murphy to wszystko nagrywa. Tworzą kronikę obcego człowieka, którego uważne spojrzenie skierowane jest na rzeczywistość codziennego życia w miejscach, które odwiedza i poznaje.
Każda chwila stanowi potencjalną okazję do napisania nowej piosenki, znalezienia dobrego tytułu lub rytmu. Inspiracja zamienia się w poezję, która daje początek piosenkom z albumu "The Hope Six Demolition Project". Po powrocie do Londynu PJ Harvey nagrywa te utwory ze swoim zespołem w specjalnie zaprojektowanym studiu pod Somerset House w Londynie, które służy jako rodzaj peep show, pozwalającego publiczności obserwować przez lustro weneckie cały proces twórczy. Film to swobodny wizualny kolaż, który odkrywa potencjał twórczy PJ Harvey oraz sposób, w jaki pracuje i zdobywa inspirację.
Niedziela
godz. 14.30 Matka Boska. Polaków portret własny
Film opowiada o poczuciu wyjątkowości narodu polskiego, który został wybrany przez Matkę Boską do szczególnych misji, gdzie Polacy byli od wieków obrońcami chrześcijaństwa w Europie.
Jacek Wasilewski, współautor filmu i jednocześnie socjolog ukazuje mechanizm pomocy Maryi Polsce, którą była zazwyczaj ochrona lub pomoc w zwycięstwach nad innowiercami - protestantami, bolszewikami, a zwłaszcza muzułmanami. Wspomina również o roli Maryi w walce z komunizmem, kiedy jej obraz był aresztowany przez komunistów i właśnie obwożenie pustych ram po Polsce było silniejsze w oddziaływaniu na wiernych niż sam peregrynujący obraz.
godz. 18.30 "Moje Pokolenie"
to zbiorowy portret młodych ludzi, pokazujący życie współczesnych dwudziestoparolatków w dzisiejszej Polsce - jak sobie radzą, o czym marzą, czego się boją, jakie mają plany i aspiracje. Autorami etiud są studenci programu Przedszkole Filmowe w Szkole Wajdy. Realizacja: Stanisław Cuske, Natalia Jacheć, Jan Jałoszyński, Aleksandra Kasprowicz, Franciszek Łopiński, Aleksandra Miklas, Natalia Nowicka, Tomasz Pawlik, Anna Wowra
Ceny biletów
Ceny biletów i karnetów (do nabycia w kasie MCK):
bilet na pojedynczy seans - 10,- zł
karnet na 10 wybranych seansów - 60,- zł
karnet na cały festiwal (31 seansów) - 120,- zł
Wszystkie komentarze