Jeden z najważniejszych konkursów festiwalu Camerimage to Konkurs Filmów Polskich. Nagrodzeni w nim są zarówno autor zdjęć, jak i reżyser zwycięskiego filmu.
Które rodzime produkcje zachwycą zarówno obrazem jak i opowiadaną historią? Oto nominowane filmy.
REKLAMA
1 z 8
Amok
W 2003 roku Krystian Bala opisał w powieści Amok potworną zbrodnię. Jakiś czas później sam został o nią oskarżony. Rozpoczął się głośny proces poszlakowy, relacjonowany przez media z całego świata. Film jest thrillerem psychologicznym, jedynie inspirowanym autentycznymi wydarzeniami. Nacisk został położony na konfrontację dwóch niejednoznacznych postaci - pisarza-domniemanego mordercy i policjanta usiłującego rozwikłać jego tajemnicę.
Reżyseria: Katarzyna Adamik Zdjęcia: Tomasz Naumiuk
2 z 8
Jestem mordercą
Thriller psychologiczny inspirowany prawdziwymi wydarzeniami z początku lat 70. Głównym bohaterem filmu jest młody milicjant, który po niepowodzeniu dotychczasowego śledztwa, zostaje szefem grupy dochodzeniowej mającej złapać seryjnego zabójcę kobiet. Milicjant jest "rozgrywany" przez przełożonych, którym z powodów politycznych zależy na szybkim osądzeniu i skazaniu domniemanego przestępcy. I tak thriller łączy się z obserwacją rozterek etycznych, zaś w tle przewijają się polskie realia społeczne i obyczajowe sprzed obalenia komunizmu.
Reżyseria: Maciej Pieprzyca Zdjęcia: Paweł Dyllus
3 z 8
Pokot
Polski kandydat do Oscara. Janina Duszejko, emerytowana pani inżynier, to rozmiłowana w zwierzętach wegetarianka mieszkająca samotnie w górach. Kiedy w pewną zimową noc znajduje ciało sąsiada, kłusownika, odkrywa ze zdumieniem, że w pobliżu są ślady tylko sarnich racic. Wobec niemocy policji wszczyna prywatne śledztwo. "Pokot" zaczyna się od pięknego ujęcia zaśnieżonych, spowitych mgłą pagórków Kotliny Kłodzkiej z lotu ptaka. Ale perspektyw, które przyjmuje kamera Jolanty Dylewskiej, jest dużo więcej. Czasem skupia się na drażniącym detalu - choćby ustach wyrzucającego z siebie farmazony komendanta policji (Andrzej Konopka). Czasem obserwuje z dołu łąkę lub patrzy z punktu widzenia podglądających ludzkie grzechy saren czy dzików. "Szkoda, że nie można ich przesłuchać - miałyby wiele do powiedzenia" - mówi główna bohaterka.
Reżyseria: Agnieszka Holland, Katarzyna Adamik Zdjęcia: Jolanta Dylewska, Rafał Paradowski
4 z 8
Pomiędzy słowami
W czwartek Michael, młody niemiecki prawnik skupiony na swojej karierze, odmawia wzięcia sprawy afrykańskiego uchodźcy. Chce wiedzieć dlaczego jego szef i przyjaciel Franz przekazuje tę sprawę właśnie jemu. W piątek Michael, polski imigrant, wita po polsku swojego ojca Stanisława. To ich pierwsze spotkanie. Michael został wychowany przez matkę w Polsce w przekonaniu, że jego ojciec nie żyje. Teraz Michael, człowiek który do wszystkiego doszedł sam, ma jeden weekend na poznanie swojego stwórcy - obcego, zmęczonego życiem, dalekiego od symbolicznej postaci Ojca. Weekend, który miał zamknąć przeszłość, otworzył traumę bycia niekochanym. Po wyjeździe Stanisława w poniedziałek, Michael zaczyna inaczej widzieć swoje życie w Berlinie. Jest tu tolerowany. Czy czuje się kochany?
Wstrząsająca opowieść o przyjaźni i przebaczeniu. Ostatni wspólny film Joanny Kos-Krauze i Krzysztofa Krauzego - twórców wielokrotnie nagradzanych obrazów "Papusza" i "Plac Zbawiciela". Od ośmiuset tysięcy do ponad miliona ofiar śmiertelnych w ciągu stu dni. Taki jest, według różnych szacunków, bilans ludobójstwa, które miało miejsce wiosną i latem 1994 roku w Rwandzie. Bojówki Hutu brutalnie mordowały osoby z plemienia Tutsi. Ten film nie jest rekonstrukcją masakry ani analizą jej przyczyn. To dramat psychologiczny ukazujący traumę przeżywaną przez niedoszłą ofiarę masowej zbrodni - młodą członkinię plemienia Tutsi - i polską badaczkę rwandyjskich ptaków, która ją ocaliła i zabrała do Polski.
Reżyseria: Joanna Kos-Krauze, Krzysztof Krauze Zdjęcia: Józefina Gocman, Krzysztof Ptak, Wojciech Staroń
6 z 8
Sztuka kochania. Historia Michaliny Wisłockiej
Film Marii Sadowskiej "Sztuka kochania" - z Magdaleną Boczarską, Piotrem Adamczykiem, Erykiem Lubosem i Justyna Wasilewską w rolach głównych - opowiada historię Michaliny Wisłockiej. Książką "Sztuka kochania" badaczka zrewolucjonizowała życie seksualne PRL-u. Film "Sztuka kochania" w ciągu dwóch tygodni od premiery obejrzało 1 mln 107 tys. 381 widzów. Historia życia Michaliny Wisłockiej osiągnęła w ten sposób połowę wyniku historii życia Zbigniewa Religi pokazanej dwa lata temu w filmie "Bogowie".
Reżyseria: Maria Sadowska Zdjęcia: Michał Sobociński
7 z 8
Wyklęty
"Wyklęty" to oparty na faktach film, którego akcja toczy się w Polsce, w drugiej połowie lat 40-tych. Jego bohaterami są członkowie zbrojnego podziemia niepodległościowego, walczący z władzą ludową o powojenny kształt Polski. Ocena działalności niektórych Żołnierzy Wyklętych jest niejednoznaczna, wzbudza spore kontrowersje wśród historyków i publicystów. Tytułowy bohater debiutanckiego filmu Konrada Łęckiego jest wzorowany na postaci ostatniego Żołnierza Wyklętego - Józefa Franczaka, ps. "Lalek" lub "Laluś".
Reżyseria: Konrad Łęcki Zdjęcia: Karol Łakomiec
8 z 8
Zgoda
Ania, Erwin, Franek, młodzi, piękni, uśmiechnięci. Przed wojną, w 1939, obiecywali sobie, że zawsze będą razem, że nic ich nie rozdzieli. Jakże się mylili. Spotykają się ponownie w 1945, tuż przed kapitulacją wojsk III Rzeszy, w byłym nazistowskim obozie koncentracyjnym, który został przemianowany przez nową władzę ludową na miejsce do katowania i łamania wrogów odradzającej się w glorii i chwale ojczyzny. Spotkanie przyjaciół po latach nie jest radosne, dawne obietnice nie mają większego znaczenia. Reżyseria: Maciej Sobieszczański Zdjęcia: Walentyn Wasjanowicz
Wszystkie komentarze