Pony, czyli motorynka
Kultowy motorower Pony M2 zwany potocznie ,,motorynką''. Marzenie nastoletnich chłopców końca lat 70. i 80. XX wieku. Ten wyjątkowy motorower produkowano w Romecie w latach 1978-1994. To jedyny model, który do dzisiaj cieszy się ogromną polarnością na portalach aukcyjnych. Czerwony kolor, okrągły bak i niewielkie szerokie opony - to znaki rozpoznawcze charakterystycznej sylwetki. Brak prędkościomierza i dzwonek rowerowy zamiast sygnału dźwiękowego też sprawiały, że właściciele wspominają pojazd z ogromną sympatią. Był bardzo zwrotny i szybki. Mieścił się bez problemu na asfaltowych chodnikach. Trzymany były często w piwnicach lub wózkowniach bloków. Po wyłączeniu trzeba było zawsze zakręcać zawór paliwa, by przez wężyk nie zalewało silnika.
Historia ?motorynki? i jej wielu odmian jest wyjątkowa ciekawa. Koniec produkcji łączy się z upadkiem bydgoskiej fabryki. Zacznijmy jednak od początku. W drugiej połowie 1978 r. zakłady rowerowe wypuściły na rynek pojazd nowego typu - małe koła, zwarta budowa i wysoka kierownica. Znacznych rozmiarów zbiornik paliwa i metalowa osłona charakterystycznie wygiętego tłumika nadawały sylwetce niepowtarzalnego kształtu. Na pierwszy rzut oka pojazd wydawał się mały i w niczym nie przypominał motorowerów produkowanych do tej pory przez bydgoską fabrykę. W założeniach miał być skierowany do młodzieży, a więc musiał spełniać wymogi kodeksu drogowego. Jasno określono, że mogą poruszać się nim osoby bez prawa jazdy, a więc motorower nie mógł jeździć szybciej niż 40 km/godz., a pojemność jego silnika musiała być mniejsza niż 50 cm sześć. Wielkość i waga też musiały być ograniczone.
Pojemność skokowa silnika wynosiła 49,8 cm sześc., a moc przenoszona była na niewielkie, dziewięciocalowe, odlane z lekkiego stopu koło tylne, za pośrednictwem łańcucha i dwubiegowej skrzyni manualnej. Przednie koło również było odlane ze stopu. Moc tego jednocylindrowego silnika dwusuwowego wynosiła 1,7 KM. Spalanie mieszanki (paliwo i olej) wahało się w okolicach 2-2,5 litra na 100 km w zależności od stylu jazdy i wagi użytkownika. Prędkość maksymalna oscylowała wokół zgodnych z przepisami 40 km/godz., ale można było ją zwiększyć w prosty sposób o ok. 10 km/godz., montując inną zębatkę.
Na początku model 50-M-1 miał siodełko typu rowerowego i w tej wersji Pony produkowano do 1980 r.. Zastąpiono go wówczas wersją 50-M-2. Poza siedziskiem przekonstruowano silnik, tak, by zmiana biegów odbywać się mogła za pomocą dźwigienki obsługiwanej nogą. Skrzynia miała dwa biegi - ,,jedynkę'' na dół i ,,dwójkę'' do góry. Nową jednostkę napędową o tych samych parametrach oznaczono jako 023. Zmieniono również bagażnik, tylny błotnik i kierownicę. W nadkolu błotnika znaleziono miejsce na niewielki schowek zamykany klapką z motylkiem na podręczne narzędzia. To tam znajdować się musiał obowiązkowo klucz do świecy, którą trzeba było często wykręcać i wycierać szmatką, gdy została zalana paliwem przez niezamknięty zawór na postoju.
Rometa Pony 50-M-2 produkowano do 1988 r., ale od 1984 równolegle powstawała wersja 50-M-3, różniąca się głównie silnikiem. Nowa jednostka to typ 025, którego moc wynosiła 1,4 KM. W trakcie produkcji zarówno w M2 i M3 zmieniono kierownicę i jej mocowanie.
W 1988 r. obie te wersje zastąpiono jedną nową - Pony 301. Ramę nieco wydłużono, zmieniono kształt zbiornika paliwa i zastosowano inną tylną lampę wraz z jej mocowaniem. Do napędu użyto mocniejszego silnika z 50-M-2, czyli typu 023. Przeprojektowano nieco tylne zawieszenie. Ostatnia motorynka marki Romet opuściła fabrykę w 1994 r.
Wszystkie komentarze