Konstrukcja w kształcie trapezu
Stadtschleuse - nazywana ,,trapezową'' lub ,,workową'' - była na ówczesne czasy konstrukcją nowatorską, wręcz doświadczalną. Klasyczne śluzy były i nadal są budowane w linii prostej, tzn. w jednej linii znajduje się wlot i wylot z komory. Odpowiednio są dwie głowy położone naprzeciw siebie - dolna i górna. Jednostki w czasie śluzowania pokonują odcinek po prostej. W tym przypadku zastosowano nowatorskie rozwiązanie - wrota górne i dolne zbudowano obok siebie w jednej głowie śluzy. Komora miała w rzucie kształt trapezu o długości ramienia wschodniego i zachodniego po 45,5 m. Ściana południowa liczyła 16,2 m, równoległa doń ściana północna - 10,5 m. Głębokość komory wynosiła 6,45 m. Śluza pozwalała pokonać różnicę poziomów, wynoszącą 3,19 m. Charakterystyczna jedna głowa śluzy z podwójną parą drewnianych wrót wspornych z stalowymi okuciami, zlokalizowana była w południowej części. Prawe górne wrota (zachodnie) umieszczone były od strony poszerzonego koryta Brdy. Lewe dolne wrota (wschodnie) umieszczono od strony dolnej wody, czyli od strony kanału śluzowego dolnej Brdy skanalizowanej.
Wszystkie komentarze