Drzewo życia, Melancholia czy Młyn i Krzyż to tylko kilka spośród 15 filmów z całego świata, które walczą o tytuł najlepszego w konkursie Plus Camerimage
REKLAMA
1 z 15
Coriolanus
Uwspółcześniona adaptacja jednej z mniej znanych tragedii Williama Szekspira. Obywatelom rzymskim zostają odebrane zapasy zboża, co wywołuje głód i zamieszki. Generał Gnejusz Marcjusz, bohater i waleczny żołnierz, który za odwagę w jednej z bitew otrzyma zaszczytny przydomek Koriolan, okazuje pogardę zbuntowanemu ludowi. Kiedy pozwala sobie na to po raz drugi, zostaje ? mimo sukcesów na polu walki i w polityce ? wygnany z Wiecznego Miasta. Sprzymierza się wtedy z dawnym wrogiem, Tullusem Aufidiuszem, by wraz z jego armią wziąć odwet na Rzymie. Płaci za to wysoką cenę.
reżyseria: Ralph Fiennesautor
zdjęć: Barry Ackroyd
kraj: UK
2 z 15
Człowiek z Hawru
Marcel Marx, były pisarz, dobrze niegdyś znany w kręgach artystycznych, wycofał się z życia wśród bohemy i zaszył z ukochaną żoną w Hawrze, portowym mieście we Francji. Udzielając się tu jako pucybut, krąży między pracą, ulubionym barem i domem. Spokojną egzystencję Marcela burzy pojawienie się pewnego chłopca ? nielegalnego imigranta z Afryki. Fiński reżyser Aki Kaurismaki uczynił Człowieka z Hawru wzorcowym komediodramatem: poważne problemy ukazał na ekranie w sposób nie pozbawiony humoru, ciepła i optymizmu
reżyseria: Aki Kaurismäki
autor zdjęć: Timo Salminen
kraj: Finlandia, Francja, Niemcy
3 z 15
Drzewo życia
Rozgrywająca się głównie w latach 50. XX w., choć także w dzisiejszych czasach, historia amerykańskiej rodziny O?Brienów z Teksasu: despotycznego ojca, czułej matki oraz ich trzech synów. Wydarzenia są ukazane z perspektywy najstarszego z nich, Jacka, który będąc już człowiekiem dorosłym wraca wspomnieniami do dzieciństwa i wieku dorastania. Z pozoru konwencjonalny dramat obyczajowy nabiera charakteru impresji i ujawnia ambicje filozoficzne, obrastając w bezpośrednio niezwiązane z akcją wizualne metafory i alegorie.
reżyseria: Terrence Malick
autor zdjęć: Emmanuel Lubezki
kraj: USA
4 z 15
Melancholia
Wystawne weselne przyjęcie Justine i Michaela odbywa się w olbrzymiej posiadłości siostry i szwagra panny młodej. Jednocześnie do Ziemi zbliża się planeta Melancholia, która przez miliony lat skrywała się za Słońcem. Czy tylko minie Ziemię, dając niezwykły spektakl, czy uderzy w naszą planetę, powodując koniec świata? Ta niepewność budzi niepokój egzystencjalny, który u jednej z bohaterek filmu pogłębia stan depresyjno-melancholijny. Film odczytywany m.in. jako studium depresji czy melancholii oraz jako ostrzeżenie przed tym, do czego może doprowadzić brak miłości ? między ludźmi i w ogóle w całym świecie. reżyseria: Lars von Trier
autor zdjęć: Manuel Alberto Claro
kraj: Dania, Francja, Niemcy, Szwecja
5 z 15
Musimy porozmawiać o Kevinie
Wstajesz rano i oglądasz telewizję, jedziesz samochodem i słuchasz radia. Chodzisz do swojej nudnej pracy albo nudnej szkoły, ale o tym nie mówią w głównym wydaniu wiadomości. Doszło do tego, że nawet ludzie z telewizji często oglądają telewizję. Na co oni wszyscy tak patrzą? Właśnie na takich jak ja... Magnetyczna Tilda Swinton i demoniczny Ezra Miller w trillerze obnażającym najmroczniejsze zakamarki ludzkiej duszy, który prowokuje, pociąga i nie daje o sobie zapomnieć.
reżyseria: Lynne Ramsay
autor zdjęć: Seamus McGarvey
kraj: UK, USA
6 z 15
Młyn i krzyż
Filmowe ?ożywienie? sławnego obrazu Petera Breugla ?Droga na Kalwarię? przy pomocy aktorów i grafiki komputerowej. Breugel (w tej roli Rutger Hauer) przechadza się między namalowanymi własną ręką, również kreowanymi przez aktorów, postaciami, które uczestniczą w ruchomej inscenizacji poszczególnych motywów płótna. Męka Chrystusa jest w nim wtopiona w cierpienia Niderlandów pod panowaniem Hiszpanów w XVI stuleciu. Podstawą filmu stał się poświęcony Breuglowi esej Michaela Gibsona ?Młyn i krzyż?.
reżyseria: Lech J. Majewski
autor zdjęć: Lech J. Majewski, Adam Sikora
kraj: Polska, Szwecja
7 z 15
Nagroda
Argentyna, lata 70. XX w. Krajem rządzi junta wojskowa. Siedmioletnia Ceci i jej matka ukrywają się przed represjami na odludziu, w chacie na plaży. Ceci musi dochować wielkiego sekretu. Nie bardzo rozumie, czego on dotyczy, wie tylko, że od jej milczenia zależy życie całej rodziny. Zastanawia się, jak ma postępować, żeby zasłużyć na miłość najbliższych. Pełnometrażowy debiut reżyserski argentyńskiej scenarzystki Pauli Markovich, oparty na wspomnieniach z jej dzieciństwa. Zdjęcia są dziełem polskiego operatora Wojciecha Staronia.
reżyseria: Paula Markovitch
autor zdjęć: Wojciech Staroń
kraj: Francja, Meksyk, Niemcy, Polska
8 z 15
Nie ma tego złego
Kwartet bohaterów debiutu fabularnego Mikkela Muncha-Falsa tworzą dwie kobiety ? Ingeborg i Anna oraz dwaj mężczyźni ? Jonas i Anders. Wszyscy ci ludzie to zagubione dusze ? osoby nieprzystosowane, borykające się ze swoimi kompleksami i innymi problemami psychicznymi. Cała czwórka tęskni przy tym za miłością, za lepszym życiem. Mimo poważnej tematyki filmu, są w nim momenty humorystyczne, a nawet groteskowe.
reżyseria: Mikkel Munch-Falsautor
zdjęć: Eric Kress
kraj: Dania
9 z 15
Rozstanie
Simin i Nader to irańskie małżeństwo planujące wyjazd do Europy, by zapewnić lepszą przyszłość swojej jedynej córce, Termeh. Nader jednak odstępuje od planu ? musi zaopiekować się ojcem cierpiącym na chorobę Alzheimera. Prośby Simin nie odnoszą skutku. W tej sytuacji jedynym rozwiązaniem pozostaje rozwód. Po rozstaniu z żoną, mieszkający teraz tylko z ojcem Nader zatrudnia pielęgniarkę. Nie zna, niestety, jej wszystkich tajemnic.
reżyseria: Asghar Farhadi
autor zdjęć: Mahmoud Kalari
kraj: Iran
10 z 15
Róża
Mazury, położona nad jeziorami kraina północno-wschodniej Polski, lato 1945 roku. Rany po drugiej wojnie światowej są tu szczególnie bolesne. Zderzenie uciekających przed Armią Czerwoną i przymusowo wysiedlanych Mazurów, uważanych, mimo częstokroć polskich korzeni, za Niemców, z osadnikami z Kresów Wschodnich międzywojennej Rzeczypospolitej i nową, komunistyczną władzą, popieraną przez Sowietów, rodzi dramatyczne konsekwencje. Dwoje ludzi okaleczonych przez wojnę ? pochodząca z Mazur Róża i przybyły tu były żołnierz Armii Krajowej, Tadeusz ? zaczynają odczuwać potrzebę wzajemnej bliskości.
reżyseria: Wojciech Smarzowski
autor zdjęć: Piotr Sobociński Jr.
kraj: Polska
11 z 15
Szpieg
Czasy zimnej wojny. As wywiadu George Smiley ma za zadanie rozpracować głęboko zakonspirowanego w wywiadzie brytyjskim, MI6, kreta pracującego dla Moskwy. W kręgu podejrzanych są czterej agenci o kryptonimach: Druciarz, Krawiec, Żołnierz i Szpieg. Adaptacja powieści Johna le Carre, w reżyserii Tomasa Alfredsona (Pozwól mi wejść) to dość nietypowy film szpiegowski ? intrygujący i trzymający w napięciu, mimo iż akcja rozgrywa się głównie w gabinetach i rozwija częściej poprzez dialogi bohaterów, niż ich działanie
reżyseria: Tomas Alfredson
autor zdjęć: Hoyte van Hoytema
kraj: Francja, Niemcy, UK
12 z 15
Trzy
Akcja nowego filmu Toma Tykwera rozgrywa się w Berlinie i przywodzi na myśl głośną Tę przeklętą niedzielę Johna Schlesingera. Dwoje ludzi po czterdzieste tworzy zakochaną parę, ale każde z nich, niezależnie od siebie, zakochuje się w tym samym mężczyźnie. Schlesinger ukazuje ten nietypowy trójkąt w sposób dramatyczny, podczas gdy Tykwer posługuje się lżejszą tonacją, chwaląc otwartość i tolerancję w kwestiach uczuciowych.
reżyseria: Tom Tykwer
autor zdjęć: Frank Griebe
kraj: Niemcy
13 z 15
W ciemności
Okupacja hitlerowska we Lwowie. Złodziejaszek Leopold Socha, ryzykując życiem własnym i najbliższych, początkowo dla pieniędzy, z czasem bezinteresownie, ukrywa w podziemnych kanałach uciekinierów z tamtejszego Getta. Mężczyźni, kobiety i dzieci spędzają w niemal zupełnej ciemności czternaście miesięcy. Wypełnia je nie tylko strach przed denuncjacją. Nawet w tych ekstremalnych warunkach pojawiają się przebłyski normalnego życia. Oparta na faktach historia człowieka, który z drobnego przestępcy przeobraża się w bohatera.
reżyseria: Agnieszka Holland
autor zdjęć: Jolanta Dylewska
kraj: Kanada, Niemcy, Polska
14 z 15
Wichrowe Wzgórza
Wiek XIX. Biedny angielski chłopiec o imieniu Heathcliff zostaje przygarnięty przez zamożną rodzinę. Między nim a Cathy ? jego przybraną siostrą ? rodzi się wielka miłość. Ekranizacja klasycznej powieści Emily Bronte, filmowanej już przez m.in. Williama Wylera (1939) i Petera Kosminsky?ego (1992). Najnowsza wersja, będąca dziełem Andrei Arnold (Fish Tank), różni się od wcześniejszych m.in. tym, że Heatchcliff jest czarnoskóry
reżyseria: Andrea Arnold
autor zdjęć: Robbie Ryan
kraj: UK
15 z 15
Wstyd
Brandon, odnoszący sukcesy trzydziestolatek, żyje wygodnie w swoim nowojorskim mieszkaniu. Aby uwolnić się od monotonii pracy biurowej, uwodzi kobiety, wdając się w przelotne, z góry skazane na porażkę, romanse. Starannie kontrolowany rytm życia Brandona ulega zakłóceniu wraz z niezapowiedzianą wizytą Sissy, jego młodszej siostry. O ile pierwszy film Steve?a McQueena, Głód, opowiadał o człowieku zniewolonym, o tyle Wstyd portretuje kogoś, kto ciesząc się wolnością, zamienia własne ciało w więzienie
Wszystkie komentarze