Lemara na Brdzie
Od lewej barka bez napędu Ż-2115 (ex Lemara) i barka motorowa BM-5237 na postoju poniżej mostu Staromiejskiego przy Pałacyku Lloyda.
Barka towarowa Lemara, bez napędu, holowana, konstrukcji stalowej; zbudowana została w 1937 r. w Stoczni i Warsztatach Mechanicznych Lloyda Bydgoskiego. Nośność - 282 t, długość - 43 m, szerokość - 4,87 m, wysokość burt - 2,08 m, zanurzenie: 1,88 m. 26 maja 1936 r. Adolf Schmidt z Bydgoszczy podpisał umowę na budowę żelaznej barki typu Gross Finow-Masskachn, czyli po polsku tzw. kanałówki za kwotę 40 tys. ówczesnych złotych. Otrzymała nazwę Lemara od skrótu imion rodziców właściciela - Leona i Marii. Kadłub wykonano metodą nitowaną. Lemara eksploatowana była na Brdzie, Noteci, Warcie i Odrze. W styczniu 1940 r. barka została przejęta na rzecz der Komisärische Verwalter der Haupttreuhandstelle Ost, Binnenschiffahrt des Weichselgebiet, Danzig, Niemcy pozostawili ją w użytkowaniu Schmidta. Wojnę przetrwała w podbydgoskim w Pawłówku, gdzie zajęła ją Armia Czerwoną. Związek Radziecki zwrócił ją Polsce po interwencji rządu RP. Zgodnie z ustawą o ustaleniu przymusowego zarządu państwowego nad taborem rzecznym służyła bydgoskiej ekspozyturze Państwowej Żeglugi na Wiśle. W swój pierwszy powojenny rejs popłynęła do Warszawy na holu holownika Gdańsk. W 1951 r. barkę upaństwowiono, zmieniając jej nazwę na Ż-3007. W 1954 r., już jako Ż-2115, przejęła ją Bydgoska Żegluga na Wiśle (późniejsza Żegluga Bydgoska). Na początku lat 80. XX wieku Lemarę przebudowano na hotel pływający dla załóg dźwigu wydobywającego kruszywo w okolicach Białej Góry i Tczewa. Później trafiła do Szczecina na pływające biuro Żeglugi Bydgoskiej, cumowała na Regalicy. W styczniu 2006 r. została wycofana z eksploatacji i przeholowana do Czarnkowa. Odnowiona powróciła do Bydgoszczy i cumuje przy Rybim Rynku. (na podstawie opisu Waldemara Danielewicza na stronie zegluga.wroclaw.pl)
Na zdjęciu po prawej stronie barka z napędem, typu BM-500. Pojawiła się na Brdzie na początku lat 60. XX wieku. Żegluga Bydgoska zamówiła te nowoczesne jednostki w stoczni rzecznej w Płocku. Wobec wzrastających zadań przewozowych na Odrze i Wiśle konieczne było uzupełnienie flotylli o nowy typ statku rzecznego do przewozów towarowych. Został zbudowany w oparciu o nowe metody technologiczne, a zaprojektowany w drugiej połowie lat 50. Barka popularnie zwana ,,beemką? pozwoliła zwiększyć intensywność przewozów na drogach wodnych w kraju i w Europy Zachodniej.
Wszystkie komentarze