'Balet Koparyczny' to jeden ze spektakli odbywającego się w Bydgoszczy Festiwalu Prapremier.
Choreografka Iza Szostak stawia pytania o współzależność ciała, maszyny i przedmiotu. Artystka bierze na warsztat Schlemmerowski 'Balet Triadyczny' i przekłada go na język maszyn budowlanych. Oskar Schlemmer - teoretyk sztuki i reformator tańca - był zafascynowany mechanicznością ruchu tancerzy baletowych. Traktował ich ciała jako formy i bryły, odnajdując w nich model skomplikowanych relacji człowieka ze zgeometryzowaną przestrzenią. Mechanika koparki służy Szostak do ponownego przyjrzenia się ruchowi człowieka, maszyna staje się hybrydą i przedłużeniem ciała tancerza. Choreografka i Paweł Sakowicz doskonale 'oswajają' swoje maszyny. Ruchy koparek są zaskakująco dokładne i zgrabne. Artystom udaje się też dokonać rzeczy zdawałoby się niemożliwej. Są momenty, kiedy widz gotowy jest uwierzyć, że maszyny, na które patrzy - myślą i czują.
Sztukę można zobaczyć dziś (18) w BCTW w Myślęcinku.
Wszystkie komentarze