Ten artykuł czytasz w ramach bezpłatnego limitu

Historia bydgoskiego dworca rozpoczyna się w 1851 roku. Powstał on przy okazji budowy Pruskiej Kolei Wschodniej. 25 lipca 1851 r. w uroczystym otwarciu udział wziął król Prus Fryderyk Wilhelm IV. Przed lata budynek przechodził kilka remontów. Był rozbudowywany. Najbardziej na przełomie lat 60. i 70. XX. Usunięto zabytkową wieżę zegarowa. Budynek przypominał bryłę, która architektonicznie odpowiadała kanonom PRL-u. Po 1989 r. Bydgoszcz bardzo długo musiała czeka na przebudowę dworca. Stało się to dopiero w 2014 r. Z czterech koncepcji zwyciężyła "Inside-outside". Stary budynek został całkowicie wyburzony, a na jego miejscu pojawił się, nowy, przeszklony gmach. Koszt całej przebudowy wyniósł ok. 197 mln złotych. Dworzec otwierany był stopniowo i od samego początku budził zachwyt i podziw pasażerów.

Obecnie dworzec to prawie 3,5 tys. m kw. charakterystycznej szklanej fasady, 6,4 tys. m sześciennych betonu i 800 ton stali. Budynek główny zyskał więcej kondygnacji, wprowadzone zostały nowe funkcje. Poza przestrzenią przeznaczoną na obsługę podróżnych wewnątrz pojawiła się także powierzchnia komercyjna z ofertą handlową i gastronomiczną, a także lokale biurowe. Odrestaurowany został też gmach dworca wyspowego. Projekt obejmował także modernizację peronów.

Czytaj ten tekst i setki innych dzięki prenumeracie

Wybierz prenumeratę, by czytać to, co Cię ciekawi

Wyborcza.pl to zawsze sprawdzone informacje, szczere wywiady, zaskakujące reportaże i porady ekspertów w sprawach, którymi żyjemy na co dzień. Do tego magazyny o książkach, historii i teksty z mediów europejskich. Zrezygnować możesz w każdej chwili.