Historia bydgoskiego dworca rozpoczyna się w 1851 roku. Powstał on przy okazji budowy Pruskiej Kolei Wschodniej. 25 lipca 1851 r. w uroczystym otwarciu udział wziął król Prus Fryderyk Wilhelm IV. Przed lata budynek przechodził kilka remontów. Był rozbudowywany. Najbardziej na przełomie lat 60. i 70. XX. Usunięto zabytkową wieżę zegarowa. Budynek przypominał bryłę, która architektonicznie odpowiadała kanonom PRL-u. Po 1989 r. Bydgoszcz bardzo długo musiała czeka na przebudowę dworca. Stało się to dopiero w 2014 r. Z czterech koncepcji zwyciężyła "Inside-outside". Stary budynek został całkowicie wyburzony, a na jego miejscu pojawił się, nowy, przeszklony gmach. Koszt całej przebudowy wyniósł ok. 197 mln złotych. Dworzec otwierany był stopniowo i od samego początku budził zachwyt i podziw pasażerów.
Obecnie dworzec to prawie 3,5 tys. m kw. charakterystycznej szklanej fasady, 6,4 tys. m sześciennych betonu i 800 ton stali. Budynek główny zyskał więcej kondygnacji, wprowadzone zostały nowe funkcje. Poza przestrzenią przeznaczoną na obsługę podróżnych wewnątrz pojawiła się także powierzchnia komercyjna z ofertą handlową i gastronomiczną, a także lokale biurowe. Odrestaurowany został też gmach dworca wyspowego. Projekt obejmował także modernizację peronów.
Wybierz prenumeratę, by czytać to, co Cię ciekawi
Wyborcza.pl to zawsze sprawdzone informacje, szczere wywiady, zaskakujące reportaże i porady ekspertów w sprawach, którymi żyjemy na co dzień. Do tego magazyny o książkach, historii i teksty z mediów europejskich. Zrezygnować możesz w każdej chwili.