Historia bydgoskiego Dworca PKP Bydgoszcz Główna obfituje w zwroty akcji. Piękny przed II wojną światową budynek po czasach PRL-u szpecił swoją brzydotą. Teraz wrócił odzyskał dawny blask.
Ten artykuł czytasz w ramach bezpłatnego limitu

Historia bydgoskiego dworca rozpoczyna się w 1851 roku. Powstał on przy okazji budowy Pruskiej Kolei Wschodniej. 25 lipca 1851 r. w uroczystym otwarciu udział wziął król Prus Fryderyk Wilhelm IV. Przed lata budynek przechodził kilka remontów. Był rozbudowywany. Najbardziej na przełomie lat 60. i 70. XX. Usunięto zabytkową wieżę zegarowa. Budynek przypominał bryłę, która architektonicznie odpowiadała kanonom PRL-u. Po 1989 r. Bydgoszcz bardzo długo musiała czeka na przebudowę dworca. Stało się to dopiero w 2014 r. Z czterech koncepcji zwyciężyła "Inside-outside". Stary budynek został całkowicie wyburzony, a na jego miejscu pojawił się, nowy, przeszklony gmach. Koszt całej przebudowy wyniósł ok. 197 mln złotych. Dworzec otwierany był stopniowo i od samego początku budził zachwyt i podziw pasażerów.

Obecnie dworzec to prawie 3,5 tys. m kw. charakterystycznej szklanej fasady, 6,4 tys. m sześciennych betonu i 800 ton stali. Budynek główny zyskał więcej kondygnacji, wprowadzone zostały nowe funkcje. Poza przestrzenią przeznaczoną na obsługę podróżnych wewnątrz pojawiła się także powierzchnia komercyjna z ofertą handlową i gastronomiczną, a także lokale biurowe. Odrestaurowany został też gmach dworca wyspowego. Projekt obejmował także modernizację peronów.

Czytaj ten tekst i setki innych dzięki prenumeracie
Wybierz prenumeratę, by czytać to, co Cię ciekawi 
Wyborcza.pl to zawsze sprawdzone informacje, szczere wywiady, zaskakujące reportaże i porady ekspertów w sprawach, którymi żyjemy na co dzień. Do tego magazyny o książkach, historii i teksty z mediów europejskich.
Więcej na ten temat
Komentarze
Zaloguj się
Chcesz dołączyć do dyskusji? Zostań naszym prenumeratorem
Świetny artykuł o niczym. I ten tytuł, co najmniej jakby już kilka dworców w Polsce się wzorowało na naszym.
@guziecchaosu Jeśli to do mnie to już wyjaśniam. Nie mam nic do dworca, co więcej bardzo mi się podoba. Mam za to zastrzeżenia do pisania o niczym, oraz do tytułowania tego niezgodnie z prawdą, sugerującą coś co nie miało miejsca. Treść artykułu ma się nijak do tytułu, a sam tytuł ma na celu jedynie zachęcenie do kliknięcia w treść i generowanie odsłon. Moje malkontenctwo dotyczy więc nie dworca (z którego się cieszę), tylko robienia mnie w wała i marnowania mojego czasu, na coś co czytałem już 10 razy. Pozdrawiam
już oceniałe(a)ś
8
0
Jak mozna wybudowac dworzec od ZERA, z niskimi peronami, i bez schodow ruchomych ? W miescie ktore aspiruje do miasta METROPOLITARNEGO ? Cztery /4/ stopnie schodow przed wejsciem, to kolejny skandal projektantow ? Ten dworzec, to kategoria, bydgoskiego dziadostwa ? Jako bydgoszczanin, nie zgadzam sie robienia z miasta ok.400 000 tysiecznego, prowincja ! Czy ten dworzec ma byc wzorem dla innych ? Dla jakich innych ? Dla innych, ktorzy nic w zyciu nie widzieli i nic nie osiagneli ?
już oceniałe(a)ś
8
3
I jak widac koncepcja, zeby w przeswicie nowego budynku bylo widac stary wziela w leb, bo jest to widoczne z poziomu 10 metrow. Koncepcja sluszna tylko jakos nie wyszlo. Cala reszta ok i tylko ok.
@zibiny Widać tak, jak miało być widać. Na wszystkich wizualizacjach było to pokazywane i przecież nie z pozycji "pod ścianą jak za niemca", tylko z perspektywy ul. Długiej. Nie pieprz, że się nie zgadza, bo "patrzysz z innego miejsca i nie widzisz tego samego efektu". Najpierw się zastanów.
już oceniałe(a)ś
0
4
@szklanka_herbaty chyba z ulicy Dlugiej to dworca wogole nie widac :)D a na wizualizacjach bylo widac elewacje starego budynku a z poziomu czlowieka widac tylko dach
już oceniałe(a)ś
5
0
Napiszę jeszcze raz to, co pisałem wcześniej przy innej okazji. Otóż, wszystko ładne, wszystko cacy, i bryła budynku, i przejście, i wnętrza, i kolorystyka, i wyświetlacze co 5 kroków etc. Tylko niech mi ktoś wyjaśni dlaczego wszystkie perony są typu niskiego z wysokością 55 cm ponad główkę szyny? Wyższe (76 cm) są o wiele wygodniejsze przy wsiadaniu/wysiadaniu (szczególnie dla osób z ograniczoną mobilnością). W Toruniu takie rozwiązanie jakoś było możliwe dla peronów skrajnych (I i IV), a w Bydgoszczy mogłoby zostać wykorzystane na peronach I, II i V. Pozostałe (III i IV), ze względu na sąsiedztwo zabytkowego budynku (jak w Toruniu perony II i III), rzeczywiście trudno byłoby podnieść aż do takiej wysokości (choć nie jest to niemożliwe).
@stantrzc Nie trzeba nic podnosic, nalezaloby opuscic torowisko !
już oceniałe(a)ś
5
1
@1a40 Tak czy owak ;-) w Bydgoszczy nie wyszło ;-(
już oceniałe(a)ś
2
1
@1a40 a przejścia podziemne pogłębić...żartujesz?
już oceniałe(a)ś
2
1
@ax222 W Bydgoszczy, nic, nigdy sie nie uda zrobic logicznie !
już oceniałe(a)ś
1
2
do 9 maja można zagłosować w plebiscycie "Top Inwestycje Komunalne 2016" na Zakład Termicznego Przekształcania Odpadów Komunalnych w Bydgoszczy. Niestety nie ma naszego dworca, ale jest rewitalizacja dworca PKP Toruń Gł. ;) na portalsamorzadowy co komu w gazecie przeszkadza wklejenie linka? ;)
już oceniałe(a)ś
6
2
Ładny, ale dlaczego nie starano się odrestaurować czarno-biało-kremowych płytek w przejściu podziemnym między peronami. Wtedy przejście wyglądałoby zjawiskowo.
już oceniałe(a)ś
6
2
i jak widac koncepcja, zeby w przeswicie nowego budynku bylo widac stary wziela w leb, bo jest to widoczne z poziomu 10 metrow. koncepcja sluszna tylko jakos nie wyszlo. cala reszta ok i tylko tyle
@zibiny @zibiny Widać tak, jak miało być widać. Na wszystkich wizualizacjach było to pokazywane i przecież nie z pozycji "pod ścianą jak za niemca", tylko z perspektywy ul. Długiej. Nie pieprz, że się nie zgadza, bo "patrzysz z innego miejsca i nie widzisz tego samego efektu". Najpierw się zastanów.
już oceniałe(a)ś
0
2
Dworzec może nowoczesny, może pachnie świeżością, może poprawiło się wiele istotnych rzeczy... Ale bryła dworca nie jest jakoś zachwycająco piękna.
już oceniałe(a)ś
5
5