Budowa stacji Bydgoszcz Błonie oraz przebudowa dworców Bielawy i Leśna to ostatnie inwestycje w ramach wartego ponad miliard złotych projektu BiT City w Bydgoszczy. Budowy te mają być zakończone jeszcze w tym roku. Wiadomo już też jakie linie autobusowe zatrzymywać się będą na tych stacjach.
Ten artykuł czytasz w ramach bezpłatnego limitu

Wraz z przebudową węzła zachodniego i budową linii tramwajowej do Fordonu budowa i modernizacja trzech stacji kolejowych w Bydgoszczy zakończy realizację projektu BiT City w Bydgoszczy. Jak zapowiedzieli drogowcy na podsumowującej inwestycję konferencji - główne prace sfinalizowane zostaną planowo do końca grudnia, a na początku przyszłego roku prowadzone będą jeszcze drobne prace wykończeniowe i przeprowadzone zostaną nasadzenia zieleni.

Stacja Bydgoszcz Błonie powstaje w miejscu, w którym jeszcze w PRL-u był planowany przystanek kolejowy. Plan budowy obejmował modernizację kładki nad torami, budowę dwóch peronów o długości 200 metrów, które z kładką połączone są schodami i windami. Zaprojektowana została też przebudowa ul. Madalińskiego, z pętlą autobusowa z dyżurką dla kierowców, parkingiem dla samochodów i rowerów.

Trwa przebudowa drugiego peronu na stacji Bydgoszcz Bielawy. Ułożone zostały już płyty krawędziowe. Wykonywane są teraz nawierzchnie. - Budowę zintegrowanego węzła komunikacyjnego Bydgoszcz Bielawy podzielono na dwa etapy realizacyjne. W ramach etapu I zaplanowano rozbiórkę istniejących peronów wraz wyposażeniem i dojściami oraz budowę ich miejscu nowej konstrukcji peronów jednokrawędziowych. Zostały zaprojektowane tak, by spełniały potrzeby osób niepełnosprawnych. Do peronów dobudowywane są także krótkie odcinki chodników. Peron od strony południowej został już przebudowany. Na stacji zamontowane będą też nowe estetyczne wiaty. Od strony ul. Kamiennej montowane jest również ogrodzenie. Prace zakończą się jeszcze w tym miesiącu. - zapewniają drogowcy. Kolejny etap przebudowy to w ramach nowej perspektywy unijnej - remont kładki nad torami, która zostanie wydłużona aż za ul. Kamienną.

Inwestycja na stacji Bydgoszcz Leśna to nowy budynek dworcowy, dwa perony o długości 300 metrów oraz przejście podziemne pomiędzy nową pętlą autobusową, peronami aż do lasu po drugiej stronie torów. W projekcie nie zabrakło parkingów dla samochodów i rowerów.

Trzy węzły komunikacyjne integrujące transport kolejowy, samochodowy, autobusowy, rowerowy oraz pieszy na stacjach: Bydgoszcz Błonie, Bydgoszcz Leśna, Bydgoszcz Bielawy to część zadania "Budowa wiaduktów i przystanków kolejowych w bydgosko -toruńskim obszarze metropolitalnym BiT -City", którego koszt całkowity w województwie to 118 milionów zł. Projekt objął też budowę zintegrowanego węzła komunikacyjnego w Cierpicach i budowę bezkolizyjnego przejazdu na skrzyżowaniu drogi z torami kolejowymi w Solcu Kujawskim. W ramach projektu powstał wiadukt kolejowy, który pozwala na przeprowadzenie ruchu kolejowego nad drogą wojewódzką nr 249 i pełni funkcję podziemnego przejścia dla pasażerów wsiadających i wysiadających z pociągów i dojścia do peronów. W Solcu planowana jest też budowa nowego Punktu Obsługi Podróżnych.

Przy odnowionych peronach będą zatrzymywać się pociągi obsługujące trasę BIT City (Bydgoszcz - Toruń). Dzięki nowym węzłom ułatwione będą też przesiadki pomiędzy różnymi środkami transportu. Zadanie jest uzupełnieniem budowy nowego dworca głównego i nowej stacji przesiadkowej Bydgoszcz Wschód, która powstała w ramach budowy tramwaju do Fordonu.

Znane są już plany związane z obsługą nowych węzłów poprzez linię komunikacji miejskiej. Na dworzec Błonie zostanie skierowana linia nr 53 łącząca ją z osiedlami Górzyskowo, Szwederowo, Wzgórze Wolności, Wyżyny i Kapuściskami. Dworzec Leśne nadal ma być obsługiwany przez linie 52 (kierunek Błonie), 65 (Fordon), 68 (Glinki) oraz podmiejskie 93 i 94 (obsługujące gminę Osielsko). Przy dworcu Bielawy zatrzymywać będą się autobusy linii 83 (w kierunku Czyżkówka i Fordonu) a w sezonie letnim także wybrane kursy linii nr 73 (kierunek Łęgnowo, Kapuściska).

Czytaj ten tekst i setki innych dzięki prenumeracie
Wybierz prenumeratę, by czytać to, co Cię ciekawi 
Wyborcza.pl to zawsze sprawdzone informacje, szczere wywiady, zaskakujące reportaże i porady ekspertów w sprawach, którymi żyjemy na co dzień. Do tego magazyny o książkach, historii i teksty z mediów europejskich.
Więcej
    Komentarze
    Zaloguj się
    Chcesz dołączyć do dyskusji? Zostań naszym prenumeratorem
    Nie było, nie ma i nigdy nie będzie żadnego BiT City. Ten pomysł nie ma szans na zaistnienie zarówno ze względu na przeszkody naturalne (Wisła, Puszcza Bydgoska, obszary Natura 2000) jak i na różnice w mentalności Bydgoszczan oraz trollujskiej dziczy kudłatej. BiT City jest wytworem chorego mózgu łysego dyletanta, naczelnego kurdupla z placyku przy fontannie, który uroił sobie, że połączy swoją zbitą dechami wiochę z bydgoską metropolią. Już sama ta paranoiczna idea jest tak groteskowa, że sama przez się nie wymaga dalszych wyjaśnień.
    @derwitz Będzie czy nie będzie - dworcom przydał się remont, a że UE to łyknęła, to tylko się cieszyć.
    już oceniałe(a)ś
    9
    1
    @ax222 W takim stopniu zgadzam się z twoim komentarzem.
    już oceniałe(a)ś
    2
    1
    rzeczywiście Polska w ruinie. No chyba że wszystko wybudowali już po wyborach
    @glencok fajnie, że zbudowali dwie wiaty. przejeć się chłopie na teren Zachemu (jest otwarty bo po większości obiektów hula już tylko wiatr) i zobaczysz Polskę w ruinie. Nie chodzi o obiekty, chodzi również o ogrom wiedzy specjalistycznej który w tym momencie po prostu wyparował. Wysokiej klasy specjaliści przebranżowili się na psich fryzjerów i odnawiaczy mebli.
    już oceniałe(a)ś
    5
    3
    @defntx proponuję lekarza - koniecznie psychiatra
    już oceniałe(a)ś
    2
    2
    Sztandarowym elementem BiT City miał być bilet metropolitalny. Całbecki stale ględził jak to ten "bilet metropolitalny" będzie integrował obie "stolice" województwa! Teraz niby BiT City na finiszu a o bilecie metropolitalnym cicho sza! Całbecki! Gdzie jest bilet metropolitalny?! I co z integracja "stolic"?!
    @miroslaw18 Przepraszam ale ja nie mam najmniejszego zamiaru "integrować się" ze złodziejami z podlubickiej wioski.
    już oceniałe(a)ś
    9
    3
    Pięć nowych dworców (Błonie, Główny, Leśna, Bielawy i Wschód) - to doskonałe rozwiązanie dla infrastruktury Bydgoszczy. Od północy do południa miasta...
    @arbiter_elegancji Na grzyba te odnowione dworce, jak łysy tak będzie manewrował dopłatami do kolei, żeby przypadkiem w Bydgoszczy nie powstała PRAWDZIWA kolej miejska.
    już oceniałe(a)ś
    4
    1
    @arbiter_elegancji Co z tego jak użytecznosc tych inwestycji w komunikacji jest problematyczna. Jakie jest polaczenie Bydgoszcz Lesna z reszta miasta? Wszystkie obecne inwestycje - owszem potrzebne (ale musza byc przemyslane) są realizowane wg potrzeb jakie byly 30-40 lat temu. Wystarczy popatrzec na trase tramwaju do Fordonu - gdzie ludzie jadacy z okolic ul. Twardzickiego przesiada sie szybko z autobusu do tramwaju (dlaczego nie ma tram-bus pasu, ze wspolnym przystankiem autobusowo-tramwajowym?). Dlaczego zamiast jednej linii kursujacej co 5 minut z szybka przesiadka w okolicach ul. Wyscigowej stworzono 4-y kursujące co 20 minut? Akurat tramwaj najszybciej bedzie sie poruszal własnie po czesci Fordonu az do Bydgoszcz - Wschod. Niestety czesc Fordonu z tej szybkosci nie skorzysta bo na tej trasie bedzie sie tluc autobusem.
    już oceniałe(a)ś
    0
    0
    a co z dworcem PKP w Inowrocławiu? piąte co do wielkości miasto w województwie, ważny węzeł komunikacyjny, sanatoria..i co?
    @Arnold Ratajczak Przecież jest w remoncie...
    już oceniałe(a)ś
    5
    0
    Z dworca Błonie 53 na kapy. A dlaczego nic do miasta?
    już oceniałe(a)ś
    6
    2
    Sie chlapnelo redaktorowi "w ramach nowej perspektywy unijnej" ! Za nasze "zaangazowanie" w konsolidacji i umacniania UE, prawdopodobnie nie dostaniemy zadnych pieniedzy, albo beda bardzo okrojone ! Z wyciagnieta reka stoimy w Brukseli proszac o kase, ale jak UE, chce nas brac, na powaznie, a my , na wlasna prosbe odrzucamy ustalenia Brukseli, to widze to czarno ! / Polak madry po szkodzie ? / Jeszcze nie doroslismy do wspolpracy z innymi krajami UE, ale wcale sie temu nie dziwie ! My nie doroslismy jeszcze, aby wspolnie, sami ze soba rozmawiac i dbac o wlasny dom ! A tym domem to powinna byc , jest jeszcze UE ! Mamy 2015 rok, sredniowiecze juz bylo, i patrzmy do przodu, nie za siebie !
    już oceniałe(a)ś
    3
    2