Część młodzieży boi się szkoły, a wiele osób nie zdaje sobie sprawy z głównych przyczyn tego problemu. Sporo osób uważa, że trudności edukacyjne można w łatwy sposób pokonać lub że są one tylko chwilowe.
Ten artykuł czytasz w ramach bezpłatnego limitu

„W końcu strach przed sprawdzianem czy dostaniem złej oceny jest całkowicie normalny" – w taki sposób podchodzi do sprawy większość osób. A problem ten może okazać się bardziej znaczący, niż nam się wydaje.

Czynników, które wpływają na strach przed szkołą, może być wiele. Począwszy od zwykłego braku motywacji, który również ma wiele źródeł, negatywnego stosunku z innymi rówieśnikami, a kończąc na fobiach. Nie każdy problem ma tę samą przyczynę. Należy więc zapamiętać, że nie zawsze ma to płytkie lub odwrotnie – głębokie znaczenie.

Nastawienie do nauki a motywacja

Wiele osób wychodzi z założenia, że nauka oraz samo uczestnictwo w zajęciach szkolnych jest nieopłacalne w ich życiu, poza uzyskaniem promocji do następnej klasy. Szkoła kształtuje młode osoby poprzez zaangażowanie w proces dydaktyczny i społeczny. To możliwe dzięki temu, że uczniowie w ciągu dnia spędzają większość swojego czasu na jej terenie. Tak jak w szkole uczniowie zdobywają wiedzę, tak i w domu również muszą się uczyć. To sprawia, że młode osoby są często zmęczone i ostatecznie opanowują minimalne wymagania z danego przedmiotu.

Również samo nastawienie społeczeństwa przekłada się na stosunek młodzieży do nauki. Dopiero szkoła wyrabia w nas obowiązek uczenia się i dalszego kształcenia, bo na to nie wpływa nasze wychowanie. Wychodzimy z założenia, że edukacja nie może sprawiać nam przyjemności. Jest narzucona „odgórnie", uczymy się pod „przymusem", a nie zawsze omawiane zagadnienia zgodne są z naszymi zainteresowaniami.

Nie tylko młode osoby nie mają motywacji do nauki. Niektórzy w dorosłym życiu rezygnują z dalszego kształcenia się właśnie przez ten sposób myślenia, a zniechęcenie do nauki pozostaje nawet po ukończeniu szkoły.

Głównym problemem systemu nauczania jest brak szkoleń dla uczniów, które przybliżałyby metody zdobywania wiedzy. Wiele młodych osób nie zdaje sobie sprawy, że nauka może być przyjemna, lub nawet odprężająca.

Jesteśmy przyzwyczajeni do nauki poprzez zwykłe „wkuwanie" lub usilne próby zapamiętania czegokolwiek, przez co nie możemy czerpać z samego procesu uczenia się przyjemności.

Stres a oceny

Każdy człowiek czuje stres związany z ważnymi sprawami, które mogą w znaczący sposób wpłynąć na nasze życie. Nie inaczej jest w przypadku uczniów. Obawiają się o swoje oceny czy zapowiedziane sprawdziany.

Nie każdy zdaje sobie sprawę, z czym zmagają się obecni uczniowie, gdy mają do napisania ważny test. Nawet jeśli osoba, która pisząc pracę posiada odpowiednie umiejętności, to wiele czynników może wpłynąć na jakość jej pracy.

Wiodącym problemem jest właśnie stres, który mimo znajomości danego zagadnienia, daje o sobie znać w nieodpowiednim momencie. Może mieć on wiele skutków. W końcu, nawet jeśli dany uczeń opanował temat, to z powodu większego stresu, może go zapomnieć.

Każdy uczeń jest inny, każdy inaczej stara się pokonać lęk. Częstym powodem stresu jest szybkość myślenia ucznia czy ograniczenie czasowe, w którym należy coś napisać. W końcu nie każdy myśli w tym samym tempie – niektórzy pojmą od razu polecenie, a wielu innych będzie musiało powtórnie przeczytać.

Przez negatywne oceny wiele osób odczuwa niepokój przed porażką w przyszłości. Taki strach sprawia, że również nie chcemy uczestniczyć w życiu szkolnym. Obawiamy się jeszcze większych niepowodzeń. Wtedy właśnie pojawiają się zaległości, a powrót do szkoły może okazać się znacznie trudniejszy.

Kontakt z innymi a unikanie szkoły

Brak umiejętności nawiązywania relacji z innymi może również powodować obawę przed szkołą. Nieśmiałość i dyskryminacja społeczna mogą być właśnie przyczynami unikania szkoły. Nie jest to coś, co powinno się bagatelizować – może się to tylko przerodzić w jeszcze głębszy problem.

Negatywne kontakty z innymi mogą być spowodowane nieśmiałością czy introwertyzmem. Kto zawczasu nie zbudował więzi z innymi, może czuć się osamotniony, a problem z nawiązaniem relacji jeszcze bardziej się pogłębi. W takim przypadku można odczuć większą potrzebę izolacji od innych.

Trudność w nawiązywaniu znajomości może się również przejawiać przez różne fobie. Szczególnie fobię społeczną, która sprawia, że człowiek boi się ludzi, interakcji z nimi. Myśli wciąż o tym, że jest w centrum uwagi innych lub stanowi temat rozmów.

Człowiek taki tworzy scenariusze swoich rozmów z rówieśnikami. Zastanawia się, jak będzie postrzegany przez innych ludzi. Takie osoby chciałyby najlepiej uniknąć źródła problemu, w tym przypadku szkoły i natłoku ludzi.

.

icon/Bell Czytaj ten tekst i setki innych dzięki prenumeracie
Wybierz prenumeratę, by czytać to, co Cię ciekawi
Wyborcza.pl to zawsze sprawdzone informacje, szczere wywiady, zaskakujące reportaże i porady ekspertów w sprawach, którymi żyjemy na co dzień. Do tego magazyny o książkach, historii i teksty z mediów europejskich.
Więcej
    Komentarze
    Zaloguj się
    Chcesz dołączyć do dyskusji? Zostań naszym prenumeratorem