Oddanie linii tramwajowej do Fordonu spowoduje gigantyczną rewolucję w komunikacji miejskiej. Co ważne - zmiany nie będą dotyczyły wyłącznie linii fordońskich, ale obejmą całe miasto. Łącznie bydgoską komunikację będzie obsługiwało dziewięć linii tramwajowych (plus jedna sezonowa, turystyczna), 32 miejskie linie autobusowe dzienne, pięć międzygminnych linii autobusowych dziennnych oraz sześć miejskich linii autobusowych nocnych. Tak jak do tej pory - bez zmian tras przebiegów, będą kursowały jedynie linie tramwajowe nr 1, 5 i 6 oraz autobusowe nr 51, 52, 54, 55, 58, 66, 68, 73, 74, 76 i międzygminne.
W związku z uruchomieniem nowego torowiska do Fordonu wprowadzone zostaną następujące zmiany w funkcjonowaniu komunikacji tramwajowej:
- przebieg tramwajów linii nr 3 zostanie wydłużony do pętli Łoskoń,
- przebieg tramwajów linii nr 7 zostanie wydłużony do pętli Niepodległości,
- przebieg tramwajów linii nr 8 zostanie skierowany do Dworca Głównego i pętli Rycerska,
- uruchomiona zostanie nowa linia tramwajowa nr 9 w relacji Łoskoń - Wilczak,
- w celu wprowadzenia koordynacji tramwajów linii nr 5 i 6 w rejonie Babiej Wsi wprowadzone zostaną korekty tras linii nr 2 i 4. Tramwaje linii nr 2 zostaną skierowane do pętli Bielawy, a tramwaje linii nr 4 do pętli Las Gdański.
Wszystkie linie tramwajowe będą kursowały w szczycie co 15 min., po szczycie co 20 min., wieczorem co 20 min., późnym wieczorem oraz w weekendowe wczesne poranki co 30 min., w weekendy co 20 min. Jedynie linie nr 6 i 7 w godzinach szczytu będą miały wzmocnienia, co pozwoli na uruchomienie kursów co ok. 7-8 min.
W związku z uruchomieniem komunikacji tramwajowej w ciągu ul. Lewińskiego, Akademickiej i Andersa do pętli na Łoskoniu założono likwidację linii autobusowych nr 70 i 84 obsługujących ten rejon, jak również połączenia w relacji Fordon - rejon Dworca Głównego.
- Połączenia te zostaną zastąpione liniami tramwajowymi nr 3, 7 i 9 oraz liniami autobusowymi umożliwiającymi dojazd z os. Tatrzańskiego oraz ciągu ul. Pelplińskiej i Twardzickiego do nowej linii tramwajowej, tj. liniami nr 65, 69, 74, 81, 82, 83 i 89.- Linia nr 69 zostanie rozdzielona na dwie o numerach 69 i 89. Obie linie będą ze sobą ściśle powiązane oraz będą kursowały przemiennie. Różnica pomiędzy tymi liniami będzie polegała na tym, że linia autobusowa nr 69 będzie kursować na trasie przez Kaliskiego/UTP, natomiast linia nr 89 przez Centrum Onkologii i ul. Rejewskiego. Zmiana zapewni jednocześnie obsługę komunikacyjną kompleksu Uniwersytetu Technologiczno - Przyrodniczego, jak również Centrum Onkologii. W rejonie os. Bartodzieje linie te będą kursowały przez ul. Łęczycką, Skłodowskiej-Curie oraz Wyszyńskiego, co umożliwi efektywniejszą obsługę osiedla Bartodzieje, wycofanie tych linii z ul. Fordońskiej obsługiwanej liniami tramwajowymi oraz skrócenie czasu przejazdu przez rondo Fordońskie w szczególności w kierunku Błonia, gdyż autobusy będą mogły korzystać z istniejącego w ul. Wyszyńskiego ''buspasa''.
- Autobusy linii nr 83 będą kursowały z os. Tatrzańskiego do ronda Maczka ulicami: Peplińską, Twardzickiego, Korfantego, Akademicką, Kaliskiego, Fordońską, Kamienną, Wyszyńskiego, Powstańców Wlkp., Ogińskiego, Sułkowskiego, Kamienną, Artyleryjską i Pileckiego.
- Nadal funkcjonować będzie także linia autobusowa nr 65. Od os. Leśnego do Starego Fordonu przebieg linii pozostanie niezmieniony, następnie wszystkie kursy tej linii będą kursowały ul. Wyzwolenia, Andersa i Piłsudskiego do pętli Nad Wisłą. W ciągu ul. Wyzwolenia linia zostanie zastąpiona przez linię nr 81 kursującą z wyższą i regularną częstotliwością. Umożliwi także mieszkańcom os. Nad Wisłą dojazd do linii tramwajowej.
- Linia nr 74 z uwagi na niepokrywający się przebieg z nową trasą tramwajową oraz funkcję linii dowozowej będzie kursowała na niezmienionej trasie, tj. z pętli przy ul. Wyścigowej przez Brdyujście, Bajkę do os. Tatrzańskiego.
- Linie nr 81 i 82 będą liniami dowozowymi do nowych linii tramwajowych na terenie Fordonu. Obie linie będą na wspólnym odcinku trasy powiązane rozkładowo, co umożliwi ich kursowanie przemienne z łączną częstotliwością co 15 minut. Linia nr 81 będzie trasowana z Łoskonia przez ul. Wyzwolenia, Fordon Rynek, ul. Fordońską, Brzechwy, Skarżyńskiego, Twardzickiego, Kleeberga, Andersa, Kaliskiego, Akademicką, Centrum Onkologii, Rejewskiego do ronda przy kompleksie handlowym IKEA. Oznaczone kursy będą wydłużone do pętli Brdyujście na ul. Witebskiej. Linia nr 82 będzie kursowała na zbliżonej trasie różniącej się jedynie odcinkiem początkowymi i końcowym, z Łoskonia do ul. Wyzwolenia będzie kursowała przez ul. Bora- Komorowskiego i Piłsudskiego, natomiast od ul. Akademickiej będzie kursowała przez ul. Korfantego i Pod Skarpą do pętli Jasiniecka.- Przebieg sezonowej linii autobusowej nr 75 obsługującej w weekendy w sezonie letnim Ostromecko zostanie skrócony do pętli na os. Przylesie.
- Autobusy będą kursowały ul. Twardzickiego, Pelplińską, Orląt Lwowskich i Wyzwolenia.
W rejonie górnego tarasu miasta wprowadzony zostanie szereg zmian na liniach autobusowych. Jednym z podstawowych założeń postulowanych przez mieszkańców jest zmiana przebiegu linii tramwajowej nr 8. Przedmiotowa linia zostanie skierowana do pętli Rycerska.
W związku z tym wprowadzona zostanie zmiana trasy linii autobusowej nr 79. Przedmiotowa linia zostanie wycofana z obsługi odcinka Garbary - Rycerska. Drogowcy tłumaczą, że na tym odcinku autobusy tej linii doznawały największych strat czasu spowodowanych kongestią drogową, co wpływało na ich niską efektywność i wysoką niepunktualność. Na odcinku Garbary- Dworzec Gł.
- Rycerska będą kursowały linie tramwajowe nr 3, 5 i 8 ze średnią częstotliwością w godzinach szczytu co 5 minut.
Czas jazdy w godzinach szczytu, nawet z koniecznością dokonania przesiadki, ulegnie skróceniu.- Linia nr 61, w związku ze zmianą trasy linii nr 8 i 53 zostanie skrócona do osiedla Wyżyny. Będą kursowały na trasie okrężnej z pętli Garbary przez Stare Szwederowo, Wojska Polskiego, Magnuszewską, Glinki, Ujejskiego (docelowo Trasę Uniwersytecką), Wojska Polskiego i z powrotem do pętli Garbary.
- Na osiedlu Wyżyny w przeciwnym kierunku do linii nr 61, na aktualnie obowiązującej trasie będzie kursowała linia autobusowa nr 66. Autobusy tej linii w oznaczonych kursach w godzinach szczytu będą obsługiwały ul. Cmentarną. - Ofertę linii nr 79 na odcinku Piękna/Szubińska - Wojska Polskiego/Baczyńskiego uzupełni linia nr 53 na nowej trasie przebiegu: Madalińskiego - Błonie - Szubińska - Piękna - Solskiego - Wojska Polskiego - Łukasiewicza.
W miejsce linii nr 53 do Glinek BFM wydłużony zostanie przebieg linii autobusowej nr 56. Autobusy tej linii będą kursowały po swojej trasie od Belmy do Zbożowego Rynku oraz następnie przez ul. Kujawską, Wojska Polskiego, Magnuszewską do pętli Glinki BFM. W oznaczonych kursach w godzinach szczytu przewozowego linia będzie wydłużona do pętli Park Przemysłowy/Biurowiec. Linia nr 53 zostanie wycofana z obsługi ciągu komunikacyjnego Błonie - Zbożowy Rynek.
- Przebieg linii nr 68 nie ulegnie zmianie, planowane jest jednak zwiększenie liczby kursów realizowanych na wydłużonej trasie do pętli Exploseum (na zdjęciu).
- Na odcinku Garbary/Belma, w miejsce dotychczasowych wariantowych kursów linii nr 56(G) uruchomiona zostanie linia autobusowa nr 86. W przyszłości po dostosowaniu układu drogowego w górnej części osiedla Miedzyń, będzie istniała możliwość kursowania tej linii w rejon m.in. ul. Widok i Maciaszka.
Stały przebieg linii nr 59 pozostanie niezmieniony. Likwidacji ulegnie skrócony wariant trasy linii nr 59 do ul. Łęczyckiej. W związku z tym, że odcinek ul. Skłodowskiej-Curie na os. Bartodzieje będzie dodatkowo obsługiwany przez linie nr 69 i 89, w miejsce połowy skróconych kursów linii nr 59 uruchomiona zostanie na nowej trasie linia autobusowa nr 60.
- Autobusy linii nr 60 będą kursowały z Błonia, po trasie linii nr 59, przez ul. Bałtycką do pętli Morska. Na wspólnym odcinku trasy linie nr 59 i 60 będą kursowały przemiennie, z łączną częstotliwością co 12 min. w szczycie oraz co 15 min. poza godzinami szczytu. - W oznaczonych kursach w godzinach szczytu, przebieg linii nr 59 zostanie wydłużony przez obszar Zachemu do pętli w Łęgnowie.
- Przebieg linii nr 67, z uwagi na obsługę relacji z ul. Fordońskiej w rejon Dworca Głównego i Rycerskiej przez linię tramwajową nr 3, zostanie skrócony do os. Bartodzieje (pętla przy ul. Morskiej). Jednocześnie planowana jest poprawa obsługi komunikacyjnej Śródmieścia poprzez uruchomienie dodatkowego przystanku na ul. Śniadeckich w kierunku Morskiej oraz korekty trasy przebiegu w kierunku powrotnym przez ul. Pomorską, Chrobrego i Plac Piastowski (wraz z uruchomieniem nowych przystanków).
- W miejsce linii autobusowej nr 67 na odcinku Skłodowskiej-Curie - Łęczycka - Fordońska - Przemysłowa skierowana zostanie linia autobusowa nr 64. Przekierowanie linii autobusowej nr 64 do ul. Przemysłowej umożliwi postulowaną obsługę tej ulicy taborem o większej pojemności w godzinach szczytów przewozowych.
- Przebieg linii nr 71 zostanie uproszczony poprzez obsługę wyłącznie jednego wariantu trasy na tej linii z ul. Morskiej do ul. Rekinowej.
- Na odcinku Garbary - Niklowa ze zwiększoną częstotliwością będzie kursowała linia autobusowa nr 77. Wybrane kursy w godzinach szczytu (zgodnie z istniejącymi potrzebami) będą obsługiwane na tej linii autobusami przegubowymi.
Na wielu odcinkach oraz punktach węzłowych rozkłady jazdy linii autobusowych będą ze sobą powiązane, co na wielu kierunkach w efekcie umożliwi poprawienie oferty przewozowej i częstotliwości kursów bez ponoszenia dodatkowych nakładów finansowych oraz zwiększania zakresu pracy przewozowej. Chodzi m.in. o - linie nr 51 i 58 pomiędzy Placem Kościeleckich a ul. Nad Torem (w szczycie co 7,5 min.),
- linie nr 52, 59 i 60 pomiędzy Błoniem a rondem Jagiellonów (w szczycie co 6 min.),
- linie nr 53 i 79 pomiędzy ul. Piękną a ul. Wojska Polskiego (w szczycie co 7,5 min.),
- linie nr 56, 61 i 79 pomiędzy rondem Grunwaldzkim a ul. Wojska Polskiego (w szczycie średnio co 5 min.),
- linie nr 56 i 68 pomiędzy ul. Wojska Polskiego a Glinkami BFM (w szczycie co 6 min.),
- linie nr 56 i 66 pomiędzy ul. Magnuszewską a ul. Kujawską (w szczycie co 6 min.),
- linie nr 59, 60 i 64 pomiędzy rondem Jagiellonów a ul. Skłodowskiej-Curie (w szczycie co 6 min.),
- linie nr 57 i 80 pomiędzy Dworcem Autobusowym a Dworcem Głównym (w szczycie co 12 min.),
- linie nr 65 i 68 pomiędzy rondem Fordońskim a Leśnym (w szczycie co 6 min.),
- linie nr 69 i 89 na całej trasie od Błonia do Tatrzańskiego (w szczycie co 6 min.),
- linie nr 74, 81 i 82 pomiędzy ul. Brzechwy a ul. Skarżyńskiego (w szczycie co 7,5 min.). Linie autobusowe dzienne, podobnie jak linie tramwajowe, będą kursowały w godz. ok. 04:50 - 23:00.
Zakładane jest uruchomienie sześciu linii nocnych:
31N na trasie z Łoskonia m.in. przez Centrum Onkologii, Kapuściska, Plac Kościeleckich-Dworzec Główny do Leśnego a w wyznaczonych kursach do Podkowy;
32N z Łoskonia przez Dworzec Autobusowy, Plac Kościeleckich, Szwederowo i Błonie do ul. Madalińskiego;
33N z Łoskonia przez Stary Fordon, Brdyujście, Bartodzieje, Pl. Kościeleckich, Dworzec Główny na Piaski;
34N z Pl. Kościeleckich do Smukały;
35N z Pl. Kościeleckich na Rekinową (przez ul. Kruszyńską);
36N z ul. Lisiej przez Szwederowo, pl. Kościeleckich, ul. Toruńską do Łęgnowa. Po stronie zachodniej miasta wyznaczone kursy obsługiwałyby Belmą, a po stronie wschodniej z Łęgnowa przez Zachem do Kapuścisk. - Odjazdy autobusów linii nocnych z centralnego punktu przesiadkowego na Placu Kościeleckich będą się odbywały cyklicznie od godz. 23:15 do godz. 04:15 (w niedziele do 05:15) z częstotliwością co 60 minut.
- Wprowadzone korekty w układzie linii nocnych umożliwią efektywniejsze zastąpienie i uzupełnienie oferty linii dziennych, na nieobsługiwanych w porze nocnej obszarach. Kursy linii nocnych zastąpią również nierentowne wczesnoporanne oraz późnowieczorne kursy komunikacji dziennej
Przyjmowane będą wnioski złożone na formularzu według wzoru, który będzie dostępny od poniedziałku na stronie internetowej ZDMiKP oraz w kasach biletowych ZDMiKP (przy ul. Toruńskiej oraz Zygmunta Augusta). Wypełnione wnioski należy przesyłać pocztą elektroniczną na adres konsultacje.transport@zdmikp.bydgoszcz.pl lub pocztą tradycyjną na adres ZDMiKP w Bydgoszczy, ul. Toruńska 174a, 85-844 BYDGOSZCZ do dnia 25.10.2015 r.
- Wnioski powinny dotyczyć sugestii związanych z proponowanymi zmianami przebiegów linii komunikacyjnych, częstotliwości kursów, czy koordynacji linii komunikacyjnych. Drogowcy zachęcają też do przesyłania informacji dotyczących godzinowych zmian w poszczególnych zakładach pracy, co pozwoli lepiej dostosować nowy rozkład jazdy do potrzeb osób dojeżdżających na zmiany do pracy i z pracy do domu.
- We wniosku, oprócz zakresu proponowanych zmian, należy wskazać ich uzasadnienie. W związku z koniecznością zbilansowania budżetu na realizację przewozów transportu publicznego w Bydgoszczy, proponowane zmiany nie mogą skutkować kolejnym zwiększeniem poziomu zaplanowanej pracy przewozowej.
Rozpatrywane będą wnioski kompletne zawierające pełne dane kontaktowe do osoby (lub stowarzyszenia / firmy) składającej wniosek, tj. imię i nazwisko (nazwa stowarzyszenia / firmy wraz z podpisem osoby reprezentującej jednostkę), adres zamieszkania, kontaktowy numer telefonu oraz w przypadku składania wniosku drogą elektroniczną, adres e-mail.
Wszystkie komentarze