Fot. Arkadiusz Wojtasiewicz / Agencja Wyborcza.pl
1 z 25
Hotel Pod Orłem
Budowę hotelu zlecił Święcickiemu zawodowy, szkolony w Szwajcarii hotelarz Emil Bernhardt. Zadanie nie było łatwe: miał to być hotel z prawdziwego zdarzenia, taki, jakiego Bydgoszcz nigdy jeszcze nie miała. Budowniczy podołał zadaniu. Zaprojektował monumentalne, bogato dekorowane gmaszysko. Wzorował się na podobnych projektach w Berlinie i Monachium. Gmach wzniósł w stylu historyzmu, nawiązującego do form włoskiego baroku. Nad fasadą góruje umieszczona w zwieńczeniu ogromna rzeźba orła z rozpostartymi skrzydłami. Święcicki zakończył budowę w 1896 r. Szczęśliwie w tym samym roku została uruchomiona elektrownia miejska. Dzięki niej budynek zyskał oświetlenie. Wrażenie robi też bogactwo zdobień. Budynek wystawnością przypominał pałac, który był świadectwem zamożności miasta i jego wizytówką. Neobarokowy budynek hotelu Pod Orłem olśniewa do dziś.
Święcicki musiał być z niego dumny. Prawdopodobnie podpisał się na nim. Jak sugerują niektórzy badacze, pod oknem na trzecim piętrze, pomiędzy alegorycznymi główkami zdobiącymi fasadę, ukrył swój autoportret.
Fot. Arkadiusz Wojtasiewicz / Agencja Wyborcza.pl
2 z 25
Gdańska 63/Cieszkowskiego 2 (Danzigerstrasse 38)
Tę kamienicę Święcicki wzniósł jako dom własny. Zaprojektował ją w 1895 r., a wprowadził się już rok później. Miał już wówczas ugruntowaną pozycję zawodową. Kamienica jest utrzymana w neobarokowej stylistyce, co stanowiło wyraz zamożności. W dekoracji elewacji od strony ul. Gdańskiej są wkomponowane są cyrkiel i ekierka, symbole zawodu budowniczego oraz górujące nad całością słońce. W lipcu 2008 r. na kamienicy zawisła tablica pamiątkowa dotycząca Józefa Święcickiego.
Fot. Łukasz Nowaczyk / Agencja Wyborcza.pl
3 z 25
Fot. Łukasz Nowaczyk / Agencja Wyborcza.pl
4 z 25
Fot. Łukasz Nowaczyk / Agencja Wyborcza.pl
5 z 25
Kamienica przy ul. Stary Port 1-3
Fot. Łukasz Nowaczyk / Agencja Wyborcza.pl
6 z 25
Gdańska 86
To pierwszy z sześciu domów położonych obok siebie, zaprojektowanych przez Józefa Święcickiego. Budynek przy Gdańskiej 86 zlecił Hugon Felix Franz Hecht, zamożny, bydgoski kupiec, handlujący drewnem i materiałami budowlanymi. 'W wystroju kamienicy budowniczy posłużył się stylistyką neorenesansową, łącząc elementy dekoracji o różnym pochodzeniu, zwłaszcza zaczerpnięte z renesansu francuskiego' - pisze Derkowska-Kostkowska w monografii Święcickiego.
Fot. Łukasz Nowaczyk / Agencja Wyborcza.pl
7 z 25
Fot. Łukasz Nowaczyk / Agencja Wyborcza.pl
8 z 25
Fot. Łukasz Nowaczyk / Agencja Wyborcza.pl
9 z 25
Cieszkowskiego 11
Kamienica na planie litery 'U', wzniesiona w latach 1898-1899 dla rentiera Gustawa Reschke. Bryła podpiwniczona, z parą wydłużonych skrzydeł, o trzech piętrach. W latach 1901-1909 należała do Święcickiego, który planował urządzenie w suterenie prawego skrzydła mieszkania dla dozorcy, z samodzielnym wejściem, dwoma pokojami i kuchnią.
Fot. Łukasz Nowaczyk / Agencja Wyborcza.pl
10 z 25
Cieszkowskiego 17
Kamienica powstała w latach 1897-1988 na zlecenie rentiera Gustawa Reschke. To czterokondygnacyjny budynek w stylu eklektycznym z neobarokowymi dekoracjami, mieszkalnym poddaszem założony na planie zbliżonym kształtem do litery 'L'. Elewacja frontowa jest symetryczna, dziesięcioosiowa, flankowana dwoma ryzalitami z masywnymi balkonami.
Obiekt został wpisany do rejestru zabytków w 1993 r.
Fot. Łukasz Nowaczyk / Agencja Wyborcza.pl
11 z 25
Wikimedia Commons, public domain
12 z 25
Wikimedia Commons, public domain
13 z 25
Gdańska 101
Kamienicę wzniesiono w latach189201893 dla Carla Peschela. Od początku budynek posiadał charakter kamienicy czynszowo-handlowej.
Budynek ma eklektyczną fasadę. Na tle licowanej czerwoną cegłą ściany umieszczono neorokokowe dekoracje sztukatorskie, na podobieństwo manieryzmu północnego. Na osi budynku zachowała się dwuskrzydłowa brama przesłonięta kutą kratą z dekoracją roślinną.
Wikimedia Commons, public domain
14 z 25
Wikimedia Commons, public domain
15 z 25
Wikimedia Commons, public domain
16 z 25
Wikimedia Commons, public domain
17 z 25
Wikimedia Commons, public domain
18 z 25
Wikimedia Commons, public domain
19 z 25
Fot. Arkadiusz Wojtasiewicz / Agencja Wyborcza.pl
20 z 25
Dworcowa 54 (Bahnhofstrasse 72)
Najpierw, wiosną 1892 r. Święcicki przygotował dla właściciela parceli - spedytora Ludwiga Schultza, projekt parterowej szopy na węgiel. Od tego skromnego budyneczku zaczęła się ich współpraca. Jej efektem jest oryginalny zespół zabudowy, który do dziś wyróżnia się w ciągu ul. Dworcowej. Powstał tu spichlerz z dostawioną do niego parterową szopą. Na zapleczu mieściła się firma spedycyjna i handlująca węglem. Schulz w 1893 r. dostał zezwolenie na budowę kamienicy frontowej z lewym skrzydłem oraz biurowo-mieszkalnej oficyny w miejscu dotychczasowej zabudowy. Święcicki zaprojektował trzykondygnacyjną kamienicę o bardzo wąskim korpusie, z wejściem w elewacji bocznej i wydłużonym skrzydłem. Bryła i dekoracja kamienicy były inspirowane północnoeuropejskim manieryzmem.
Fot. Arkadiusz Wojtasiewicz / Agencja Wyborcza.pl
21 z 25
Śniadeckich 42 ( Elisabethstrasse 42a*)
Kamienicę przy dawnej Elisabethstrasse 43 Święcicki wybudował na zlecenie nauczyciela Maxa Schmidta. Dom stoi u zbiegu dzisiejszej ul. Śniadeckich i ul. Sienkiewicza. Został wybudowany na planie litery U. Jest pierwszą narożną realizacją budowniczego.
Część parterowa była wielokrotnie przebudowywana. Najpierw, w 1894 r. od strony ul. Śniadeckich, przebito drzwi wejściowe do sutereny. Następnie, w 1908 r. adaptowano narożne pomieszczenia na parterze na sklep.
Kamienica była własnością Schmidta przynajmniej do 1916 r. Później, w latach 1921-36 należała do kupca Feliksa Sobieskiego.
Fot. Arkadiusz Wojtasiewicz / Agencja Wyborcza.pl
22 z 25
Piotra Skargi 2 (Hoffmannstrasse 1 i 1a)
Dziś mieści się tu restauracja Villa Calvados. Budynek powstał w latach 1886-1887 na zlecenie Hugona Bille, znanego bydgoskiego lekarza. Mieszkał w niej do śmierci w 1901 r. To jedyna, typowa willa miejska autorstwa Święcickiego. 'Plany budowlane pozwalają sądzić, że budowniczego przy tworzeniu rzutu poziomego zainspirowała Villa Rotonda Andrei Palladia' - pisze Bogna Derkowska-Kostkowska w swojej książce.
Wnętrze zorganizowane jest wokół kolistego holu, doświetlanego przez dachowy świetlik. Na parterze była jadalnia i salon z półkolistą niszą z wyjściem na taras, prowadzący do ogrodu, a także pokój pani domu. Po przeciwległej stronie - poczekalnia skomunikowana z gabinetem pana domu oraz kuchnia tuż przy klatce schodowej. Na piętrze zlokalizowano pokoje prywatne.
Fot. Arkadiusz Wojtasiewicz / Agencja Wyborcza.pl
23 z 25
Pomorska 5 (Rinkauerstrasse 5)
Tę kamienicę Święcicki zaprojektował dla Alberta Voigta, urzędnika kolejowego w 1896 r. Budynek jest nietypowy, powstał na trójkątnej, nie prostokątnej działce, Święcicki zaprojektował go w kształcie litery V. Na parterze zlokalizował - od strony ulicy Pomorskiej - trzy sklepy, a od ul. Podolskiej - lokale mieszkalne. Na każdym z pięter - po dwa identycznie rozplanowane mieszkania.
W narożnym lokalu, tuż po wybudowaniu kamienicy, działała piwiarnia, otworzona przez restauratora Wilhelma Schmidta. Później lokal prowadziło tu kilku kolejnych restauratorów, w końcu - w 1920 r. jadłodajnię zwaną 'Gospodą Kresową' prowadził Związek Polaków z Kresów Wschodnich. Serwowała obiady dla ubogiej inteligencji z Kresów. Opiekę nad gospodą objęła hrabina Waleria Krasicka. W 1923 r. charytatywna restauracja została przeniesiona do kamienicy przy Cieszkowskiego 9.
W międzywojniu przy Pomorskiej 5 działała pracownia złotnicza Rudolfa Gratzkiego oraz palarnia kawy ze sklepem oferującym towary kolonialne i delikatesowe. Od 1992 r. kamienica jest wpisana do rejestru zabytków.
Fot. Arkadiusz Wojtasiewicz / Agencja Wyborcza.pl
24 z 25
Ul. Gdańska 63
Święcicki był właścicielem działki przy skrzyżowaniu dzisiejszej Gdańskiej 63 i Cieszkowskiego 2 (ówczesny adres to Dazigerstrasse 38). Wystąpił o wyznaczenie linii zabudowy w 1894 r. Ulicę Cieszkowskiego wtedy dopiero planowano wyznaczyć. Zaprojektował tu wyjątkowo okazała kamienicę komercyjną. Wprowadził się do niej w 1896 r. Miał już wówczas ugruntowaną pozycję zawodową. Efektowność kamienicy miała być tego wyrazem. W dekorację neobarokowego gmachu, wkomponował cyrkiel i ekierkę, symbole zawodu budowniczego oraz górujące nad całością słońce. W lipcu 2008 r. na elewacji zawisła tablica pamiątkowa poświęcona Józefowi Święcickiemu. W 2015 r. zostały odnowione elewacje kamienicy.
Wszystkie komentarze