Fot. Arkadiusz Wojtasiewicz / Agencja gazeta

Aleksandra Lewińska: Potencjał turystyczny kujawsko-pomorskiego tkwi w...

Agnieszka Kowalkowska, dyrektor biura Kujawsko-Pomorskiej Organizacji Turystycznej w Bydgoszczy: W uroku małych miejsc. Tak wynikło m.in. z analiz zleconych przez Urząd Marszałkowski na potrzeby stworzenia strategii promocji dla województwa. Kluczowy jest urok małych miejsc. To one powinny być fabułą opowieści o województwie kujawsko-pomorskim.

Już tę opowieść zaczęliśmy, tworząc Konstelacje Dobrych Miejsc w regionie.

- To nasz nowy sposób opowiadania o regionie. Zbieżny z tym, co ustaliła Fundacja Best Place, która przeprowadziła w zeszłym roku badania nad tożsamością marki kujawsko-pomorskiego. Uznała, że to region, który "jest w sam raz", w dobrym znaczeniu: nieduże miasta, które nie przytłaczają i nie pędzą, piękna przyroda, natura, smaki, zabytki. To region bogaty w piękne miejsca, takie jak: Wyspa Młyńska w Bydgoszczy, tężnie w Inowrocławiu, Ciechocinku, Starówka w Toruniu, Kanał Bydgoski, Bory Tucholskie, Kozie Jeziorka. Doszliśmy, nieco wcześniej, do podobnych wniosków. Mamy żyzne Kujawy, są: pagórkowata Krajna, pełne zabytków Pałuki, urokliwa ziemia dobrzyńska, ziemia chełmińska o niezwykłej historii, ekologiczne Pojezierze Brodnickie, szumiące Bory Tucholskie, łagodne Kociewie.

Konstelacje mają oznaczać nieograniczoną ilość powiązań: miejsc na mapie, które można łączyć w szlaki, trasy, ścieżki o różnym zasięgu. Łączenie może przebiegać w dowolny sposób: przez budowanie tras tematycznych lub szlaków będących kompozycją różnych wątków jak historia, aktywność, kulinaria, uzdrowiska. Konstelacja może być też rozumiana jako kompozycja indywidualna turysty.